In June 1979, the new that is running through Italian dance, as well as international dance, finds space in the context of the III Settimana Internazionale della Performance. La nuova danza, held at the Galleria d'Arte Moderna in Bologna, in a year packed with major events for the city's art scene, between the return of the Living Theatre in February and Patti Smith's famous concert at the Stadio Comunale in September. The review is organized after the success of two other "weeks" held in 1977 and 1978, each focusing on a peculiar declination of the idea of performance, which in those years was also being specified in Italy. The essay focuses on this event, to note its marginality and at the same time its relevance in the panorama of an Italian research dance scene that was laying its foundations precisely in that decade.
Nel giugno del 1979, il nuovo che sta percorrendo la danza italiana, ma anche quella internazionale, trova spazio nell’ambito della III settimana della performance. La nuova danza, che si svolge presso la Galleria d’Arte Moderna di Bologna, in un anno denso di eventi di rilievo per la scena artistica della città, tra il ritorno del Living Theatre, in febbraio, e il celebre concerto di Patti Smith allo Stadio Comunale, in settembre. La rassegna viene organizzata dopo il successo di altre due “settimane” svoltesi nel 1977 e nel 1978, ciascuna concentrata su una peculiare declinazione dell'idea di performance, che in quegli anni si va precisando anche in Italia. Il saggio si concentra su questo evento, per rilevarne la marginalità e al tempo stesso la rilevanza nel panorama di una scena della danza italiana di ricerca che proprio in quel decennio sta gettando le proprie basi.
Elena Cervellati (2023). La “nuova danza” a Bologna alla fine degli anni Settanta: la III settimana della performance. Bologna : Comune di Bologna/Mambo.
La “nuova danza” a Bologna alla fine degli anni Settanta: la III settimana della performance
Elena Cervellati
2023
Abstract
In June 1979, the new that is running through Italian dance, as well as international dance, finds space in the context of the III Settimana Internazionale della Performance. La nuova danza, held at the Galleria d'Arte Moderna in Bologna, in a year packed with major events for the city's art scene, between the return of the Living Theatre in February and Patti Smith's famous concert at the Stadio Comunale in September. The review is organized after the success of two other "weeks" held in 1977 and 1978, each focusing on a peculiar declination of the idea of performance, which in those years was also being specified in Italy. The essay focuses on this event, to note its marginality and at the same time its relevance in the panorama of an Italian research dance scene that was laying its foundations precisely in that decade.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.