This chapter presents the experience of the 'A&B Adults and Children' journal, a project that has democratically given voice to the youngest children in a dialogue between adults and children from many schools and educational institutions in Italy and around the world. From the experience of this journal and the wealth of activities that have resulted, a reflection emerges on what the journal (school or otherwise) can mean today as an activity to be proposed in schools, thanks also to new technologies and active teaching. Teachers and educators are called upon to (re)propose the journal as a tool for dialogue, comparison, research, commitment, twinning, to promote creativity and active participation in children and young people.

Il capitolo presenta l'esperienza del giornale "A&B Adulti e bambini", un progetto che ha consentito democraticamente di dare voce ai più piccoli in un dialogo tra adulti e bambini di tante scuole e istituzioni educative in Italia e nel mondo. Dall'esperienza di questo giornale e dalla ricchezza di attività che ne sono scaturite, emerge una riflessione su cosa possa significare oggi il giornale (scolastico o non) come attività da proporre nelle scuole, grazie anche alle nuove tecnologie e alla didattica attiva. Insegnanti ed educatori sono chiamati a (ri)proporre il giornale come strumento di dialogo, confronto, ricerca, impegno, gemellaggio, per promuovere nei bambini e ragazzi creatività e partecipazione attiva.

Tecnologie per trasformare la didattica : Mario Lodi e il giornale "A&B Adulti e bambini"

Pacetti E.
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2023

Abstract

This chapter presents the experience of the 'A&B Adults and Children' journal, a project that has democratically given voice to the youngest children in a dialogue between adults and children from many schools and educational institutions in Italy and around the world. From the experience of this journal and the wealth of activities that have resulted, a reflection emerges on what the journal (school or otherwise) can mean today as an activity to be proposed in schools, thanks also to new technologies and active teaching. Teachers and educators are called upon to (re)propose the journal as a tool for dialogue, comparison, research, commitment, twinning, to promote creativity and active participation in children and young people.
2023
L'eredità di Mario Lodi per la scuola del Duemila
67
80
Pacetti E.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
249621.pdf

accesso aperto

Descrizione: Libro intero
Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 1.35 MB
Formato Adobe PDF
1.35 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/950150
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact