The paper presents the validation process of a mapping tool for teachers’ assessment practices. For validation, the following phases were completed: construction of the questionnaire; tests for statistical validation; content validation, with the collaboration of experts; final re-test for validation of the construct. We decided to set up the tool starting from a revision of the assessment literacy construct, in order to understand the practices inspired by assessment as learning.

Il contributo presenta il processo di validazione di uno strumento di mappatura delle pratiche di assessment dei docenti. In vista della validazione sono state portate a termine le seguenti fasi: costruzione del questionario; test per la validazione statistica; validazione di contenuto grazie alla collaborazione di esperti; re-test finale per la validazione di costrutto. Si è scelto di impostare lo strumento a partire da una revisione del costrutto di assessment literacy per comprendere le pratiche di assessment as learning (Hadji, 2017).

Pratiche di assessment: un questionario per sviluppare la literacy dei docenti = Assessment’ practices: a tool to frame teachers’ literacy / Ferrari, S.; Messina, S.. - ELETTRONICO. - 1:(2021), pp. 600-614.

Pratiche di assessment: un questionario per sviluppare la literacy dei docenti = Assessment’ practices: a tool to frame teachers’ literacy

Messina, S.
2021

Abstract

The paper presents the validation process of a mapping tool for teachers’ assessment practices. For validation, the following phases were completed: construction of the questionnaire; tests for statistical validation; content validation, with the collaboration of experts; final re-test for validation of the construct. We decided to set up the tool starting from a revision of the assessment literacy construct, in order to understand the practices inspired by assessment as learning.
2021
RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza comprensione e partecipazione, tomo 1
600
614
Pratiche di assessment: un questionario per sviluppare la literacy dei docenti = Assessment’ practices: a tool to frame teachers’ literacy / Ferrari, S.; Messina, S.. - ELETTRONICO. - 1:(2021), pp. 600-614.
Ferrari, S.; Messina, S.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pratiche di Assessment.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 113.82 kB
Formato Adobe PDF
113.82 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/919903
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact