Design disciplines, in particular Communication Design, can offer a contribution to innovation processes both in the production of new artefacts, as an answer to the continuous market demand, and in the developing of tools to support the project itself, in other words aiming at facilitating the project choices in the implementation of new packaging solutions, in contexts of sale and use in continuous evolution. In a framework of increasing complexity marking the packaging sector, Communication Design can assume in fact, thanks to its role of direction and mediation, a function of ‘facilitator’, giving ‘form’ to specific contents – intervening with the contents themselves and to their representation modalities, as well as to the communicative context where they are transmitted – in order to develop, through the project synthesis, artefacts and communication systems so that the several groups of receivers can operate and reach their specific objectives and satisfy their needs and necessities. New solutions of packaging then, but also, as already anticipated, new tools in support of the project.
Il contributo che le discipline del design, in particolare il design della comunicazione, possono offrire ai processi di innovazione non si limita tuttavia alla produzione di nuovi artefatti, quale risposta alla continua richiesta da parte del mercato, ma si estende anche allo sviluppo di strumenti a supporto del progetto stesso, finalizzati in altre parole a favorire le scelte di aziende e progettisti nell’implementare nuove soluzioni di packaging. Nel quadro di una crescente complessità che contraddistingue il settore dell’imballaggio, il design della comunicazione può assumere infatti, grazie al suo ruolo registico e di mediazione, una funzione di ‘facilitatore’, dando ‘forma’ a specifici contenuti – intervenendo sui contenuti stessi e sulle loro modalità di rappresentazione, così come sul contesto comunicativo all’interno del quale essi sono veicolati – per arrivare a sviluppare, attraverso la sintesi progettuale, artefatti e sistemi comunicativi che consentano alle diverse fasce di destinatari di operare per raggiungere specifici obiettivi e soddisfacendo i propri bisogni e necessità. Nuove soluzioni di imballaggio, dunque, ma anche, come già anticipato, nuovi strumenti a supporto del progetto.
Ciravegna, E. (2010). Nuovi percorsi di innovazione. Strumenti di sistematizzazione e consultazione a supporto del progetto. Milano : Edizioni Dativo.
Nuovi percorsi di innovazione. Strumenti di sistematizzazione e consultazione a supporto del progetto
Ciravegna, Erik
2010
Abstract
Design disciplines, in particular Communication Design, can offer a contribution to innovation processes both in the production of new artefacts, as an answer to the continuous market demand, and in the developing of tools to support the project itself, in other words aiming at facilitating the project choices in the implementation of new packaging solutions, in contexts of sale and use in continuous evolution. In a framework of increasing complexity marking the packaging sector, Communication Design can assume in fact, thanks to its role of direction and mediation, a function of ‘facilitator’, giving ‘form’ to specific contents – intervening with the contents themselves and to their representation modalities, as well as to the communicative context where they are transmitted – in order to develop, through the project synthesis, artefacts and communication systems so that the several groups of receivers can operate and reach their specific objectives and satisfy their needs and necessities. New solutions of packaging then, but also, as already anticipated, new tools in support of the project.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.