Nowadays the decoration of cities is a very important theme. When we look for decorations, we tend not to look at the lower part of the city, like the road, since it is not likely to find decorations there, instead we are more prone to look for decorations on walls and facades. In Japan, more precisely in Naha, in 1977, the first decorated manhole cover made its appearance, while the first colored manhole cover was firstly made in 1981. These covers were the starting point of a project, wanted by the Public Sewerage Division of the Ministry of Construction in the ‘60, whose aim was the decoration of cities, represented especially by the decoration of sewers. Today nearly 95% of the 1780 Japanese cities have their own decorated manhole covers, which not only shows a high aesthetic value, but also an example of the engineering Japanese technology. The manhole covers, normally circle shaped, but they can also be squared shaped or rectangular shaped, are realized with metal plates decorated with incisions, institutional symbols, and abstract geometry. In this way a functional and environmental element obtains an architectural significance, and they become an aesthetic amplifier thanks to this decoration. Also, in other cities in the world this method is becoming way popular. The manhole covers (マンホール, Manhoru) are decorated with coloured or black and white incisions, and they tell stories about the local culture, showing iconic monuments, typical dishes, animals, plants, fruits, famous people, Pokemon, popular tales, local celebrations, fantasy images and obviously manga. They are characterized by the accuracy and simplicity of the strokes, by the realism and meticulousness of details. Sometimes the symmetry is the most important part, while sometimes it’s the complexity and repetitions of patterns, this spaces from repetitions of the same motive to variations on the theme. Each manhole cover is produced with care in a cooperation between the local governments and societies. Drawings differ from different cities and zones; the manholes covers are not produced in series and the ones that are coloured are handmade. A recent trend sees these manholes decorated with LEDs, creating a new decorative language with light. Decorations are used to recreate the beauty of nature. For the Japanese, recreating the beauty of nature means expressing the perfection of the universe and with that the “nature being” with plants, mountains, and rivers. Manhole covers are so popular to the point that many people use their own manhole covers to create takuhon, originally the most ancient printing technique and today used to make replicas made of graphite and can be considered a new form of decoration language. The article describes the language used for the realization of Japanese manhole covers, with historical, technical, aesthetic, geometrical and spiritual in-depth studies.

La decorazione delle città è oggi un tema di grande attualità. Quando cerchiamo decorazioni, però, non siamo abituati a guardare la parte bassa della città, la strada, ma ci concentriamo di più su facciate e muri in quanto è più difficile che a livello del terreno siano presenti decorazioni. Eppure, in Giappone, esattamente a Naha, nella prefettura di Okinawa, nel 1977, è comparso il primo tombino decorato. Per il primo tombino colorato dovremmo, invece, aspettare il 1981. Con essi ebbe inizio una politica di abbellimento delle strade che ha nei tombini della rete fognaria il suo elemento caratterizzante. Anche se i primi videro luce solo alla fine degli anni ’70, erano già nella volontà della Divisione Fognatura Pubblica del Ministero delle Costruzioni fin dagli anni ’60. Oggi quasi il 95% dei 1780 comuni del Giappone hanno i loro tombini decorati, che non solo sfoggiano un valore estetico di alto livello decorativo, ma sono anche esempio della tecnologia nipponica in campo ingegneristico. I tombini, normalmente di forma circolare, ma anche di forma quadrata o rettangolare, ossessione giapponese, sono realizzati con placche in metallo decorate con incisioni, simboli istituzionali e geometrie astratte. In tal modo un elemento ambientale e funzionale assume un significato a livello architettonico, tanto da divenire un amplificatore estetico, proprio grazie alla decorazione. Anche in altre città del mondo questa pratica sta diventando consueta. I tombini (マンホール, Manhoru) sono decorati con bassorilievi a colori o in bianco e nero e raccontano storia e cultura locale, attraverso monumenti iconici, piatti tipici, animali, piante, frutti, personaggi famosi, Pokémon, racconti popolari, feste locali, immagini fantasiose e ovviamente manga. Sono caratterizzati da accuratezza e semplicità del segno, da realismo e meticolosità del dettaglio; a volte è la simmetria a fare da regina, mentre a volte lo è la complessità della ripetizione articolata di un pattern: si va dal monotono ripetersi dello stesso motivo alle straordinarie variazioni sul tema. Ogni tombino è prodotto con cura in mesi di collaborazione tra le aziende produttrici e i governi locali. I disegni differiscono notevolmente da città, paese e prefettura; non vengono prodotti in serie e quelli colorati vengono dipinti a mano. La tendenza attuale, in alcune zone del Giappone, è quella di realizzarne anche con display a LED, producendo così un nuovo linguaggio decorativo con la luce. La decorazione è quindi utilizzata per riprodurre la natura. Riprodurre la bellezza della natura è infatti, per i giapponesi, un modo per cogliere, o esprimere, la perfezione dell’universo e attraverso di essa riaffermare ed esprimere l’“essere natura”, insieme alle piante, ai monti, ai fiumi, motivo per cui i tombini vengono decorati spesso con questi elementi. Tanto che molte persone utilizzano proprio il tombino come matrice per creare i takuhon, originariamente la più antica tecnica di stampa ed oggi utilizzata per realizzare una sorta di calchi con la grafite, che possiamo considerare una nuova forma di linguaggio della decorazione. L’articolo racconta il linguaggio utilizzato per la realizzazione delle decorazioni dei tombini giapponesi, con approfondimenti dal punto di vista storico, tecnico, estetico, geometrico-rappresentativo e spirituale.

La decorazione nei tombini giapponesi. Rappresentazione, iconografia e spiritualità

Cristiana Bartolomei
;
Caterina Morganti
2022

Abstract

Nowadays the decoration of cities is a very important theme. When we look for decorations, we tend not to look at the lower part of the city, like the road, since it is not likely to find decorations there, instead we are more prone to look for decorations on walls and facades. In Japan, more precisely in Naha, in 1977, the first decorated manhole cover made its appearance, while the first colored manhole cover was firstly made in 1981. These covers were the starting point of a project, wanted by the Public Sewerage Division of the Ministry of Construction in the ‘60, whose aim was the decoration of cities, represented especially by the decoration of sewers. Today nearly 95% of the 1780 Japanese cities have their own decorated manhole covers, which not only shows a high aesthetic value, but also an example of the engineering Japanese technology. The manhole covers, normally circle shaped, but they can also be squared shaped or rectangular shaped, are realized with metal plates decorated with incisions, institutional symbols, and abstract geometry. In this way a functional and environmental element obtains an architectural significance, and they become an aesthetic amplifier thanks to this decoration. Also, in other cities in the world this method is becoming way popular. The manhole covers (マンホール, Manhoru) are decorated with coloured or black and white incisions, and they tell stories about the local culture, showing iconic monuments, typical dishes, animals, plants, fruits, famous people, Pokemon, popular tales, local celebrations, fantasy images and obviously manga. They are characterized by the accuracy and simplicity of the strokes, by the realism and meticulousness of details. Sometimes the symmetry is the most important part, while sometimes it’s the complexity and repetitions of patterns, this spaces from repetitions of the same motive to variations on the theme. Each manhole cover is produced with care in a cooperation between the local governments and societies. Drawings differ from different cities and zones; the manholes covers are not produced in series and the ones that are coloured are handmade. A recent trend sees these manholes decorated with LEDs, creating a new decorative language with light. Decorations are used to recreate the beauty of nature. For the Japanese, recreating the beauty of nature means expressing the perfection of the universe and with that the “nature being” with plants, mountains, and rivers. Manhole covers are so popular to the point that many people use their own manhole covers to create takuhon, originally the most ancient printing technique and today used to make replicas made of graphite and can be considered a new form of decoration language. The article describes the language used for the realization of Japanese manhole covers, with historical, technical, aesthetic, geometrical and spiritual in-depth studies.
2022
Linguaggi Grafici. DECORAZIONE
814
833
Cristiana Bartolomei; Caterina Morganti
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/913178
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact