The reasons of interest that have prompted both the public debate and the scientific reflection to rediscover the centrality of the concept of 'church-sacred building' have been manifold in recent years. The most evident of them can undoubtedly be found in that complex of problems which inevitably derive from the increasingly frequent cases of decommissioning involving the same places of worship, a phenomenon which has now become recurrent in our country as well and therefore represents a source of concern not only - as it is natural – for the communities of the faithful that are linked to them, but also for the entire national community, which risks seeing the very preservation of what constitutes the living nucleus of the Italian cultural heritage irreparably compromised. It is equally certain, however, that such question is not the only one to arouse the attention of the most diverse gazes, nor can it be tackled effectively if isolated from the other relevant profiles that insist on the same properties: which, although named from time to time as 'sacred places', 'buildings designated for the public exercise of Catholic worship' or 'religious cultural heritage', still constitute a single object. These qualifications - and the corresponding disciplines - therefore converge on it at all times: from the preparatory phases to the construction (starting from urban planning and financing) to the criteria set for its concrete use, from the safeguards intended to defend its irreplaceable role to the provisions established in case extraordinary interventions are needed, from the possibility of its relegation to profane use to the prospects that consequently open up for the building. In order to ensure a full understanding of such connections, the method adopted in the present discussion was to virtually follow, step by step, the 'life cycle' of a hypothetical Catholic church: this is, in fact, the only way that not only allows to appreciate the peculiarities of each stage of this 'evolution', but that also clearly show how the interweaving between the various components of this complex plot is inextricable also with regard to the relationships that exist between the different orders involved, making manifest the constant – and inescapable – dialogue between canon law and secular law in shaping a juridical condition which must not be 'parcelised', but always considered as an organic whole in its own dynamism.
I motivi di interesse che hanno spinto sia il dibattito pubblico sia la riflessione scientifica a riscoprire la centralità del concetto di 'chiesa-edificio sacro' sono stati, negli ultimi anni, molteplici. Il più evidente si rinviene senz'altro in quel complesso di problematiche che inevitabilmente discendono dai sempre più frequenti casi di dismissione che interessano i medesimi luoghi di culto, fenomeno divenuto oramai ricorrente anche nel nostro Paese e perciò fonte di preoccupazione non solo – com'è naturale – per le comunità di fedeli ad essi legate, ma anche per l'intera collettività nazionale, che rischia di vedere irrimediabilmente compromessa la stessa preservazione di ciò che costituisce il nucleo pulsante del patrimonio culturale italiano. Altrettanto certamente, però, tale questione non è l'unica a suscitare l’attenzione degli sguardi più diversi, né può essere affrontata efficacemente se isolata dagli altri profili rilevanti che insistono sui medesimi immobili: i quali, seppur di volta in volta indicati come 'luoghi sacri', 'edifici destinati all’esercizio pubblico del culto cattolico' o 'beni culturali di interesse religioso', costituiscono un unico oggetto. Su di esso, tali qualifiche – e le relative discipline – convergono perciò in ogni momento: dalle fasi propedeutiche alla costruzione (a partire dalla pianificazione urbanistica e dal finanziamento) ai criteri posti per il suo concreto utilizzo, dalle tutele apprestate a difesa della sua insostituibile funzione alle previsioni stabilite qualora si rendano necessari interventi straordinari, dall'eventualità di una sua riduzione a uso profano alle prospettive che per l'edificio conseguentemente si dischiudono. Al fine di garantire una piena comprensione di simili connessioni, il metodo adottato nella presente disamina è stato quello di seguire virtualmente, passo dopo passo, il 'ciclo vitale' di un'ipotetica chiesa cattolica: è questa, infatti, l’unica modalità che permette non solo di apprezzare le peculiarità di ciascuno stadio di tale 'evoluzione', ma anche di mostrare limpidamente come l'intreccio tra le varie componenti di questa complessa trama sia inestricabile pure con riguardo alle relazioni che intercorrono tra i diversi ordini coinvolti, rendendo manifesto il costante – e ineludibile – dialogo tra diritto canonico e diritto secolare nel plasmare una condizione giuridica che non dev'essere 'parcellizzata', ma sempre considerata come un tutto organico nel proprio dinamismo.
Tomer, A. (2022). 'Aedes sacrae' e 'edifici destinati all'esercizio pubblico del culto cattolico'. La condizione giuridica delle chiese tra ordinamento canonico e ordinamento italiano. Bologna : Bologna University Press [10.30682/sg321].
'Aedes sacrae' e 'edifici destinati all'esercizio pubblico del culto cattolico'. La condizione giuridica delle chiese tra ordinamento canonico e ordinamento italiano
Tomer, Alberto
2022
Abstract
The reasons of interest that have prompted both the public debate and the scientific reflection to rediscover the centrality of the concept of 'church-sacred building' have been manifold in recent years. The most evident of them can undoubtedly be found in that complex of problems which inevitably derive from the increasingly frequent cases of decommissioning involving the same places of worship, a phenomenon which has now become recurrent in our country as well and therefore represents a source of concern not only - as it is natural – for the communities of the faithful that are linked to them, but also for the entire national community, which risks seeing the very preservation of what constitutes the living nucleus of the Italian cultural heritage irreparably compromised. It is equally certain, however, that such question is not the only one to arouse the attention of the most diverse gazes, nor can it be tackled effectively if isolated from the other relevant profiles that insist on the same properties: which, although named from time to time as 'sacred places', 'buildings designated for the public exercise of Catholic worship' or 'religious cultural heritage', still constitute a single object. These qualifications - and the corresponding disciplines - therefore converge on it at all times: from the preparatory phases to the construction (starting from urban planning and financing) to the criteria set for its concrete use, from the safeguards intended to defend its irreplaceable role to the provisions established in case extraordinary interventions are needed, from the possibility of its relegation to profane use to the prospects that consequently open up for the building. In order to ensure a full understanding of such connections, the method adopted in the present discussion was to virtually follow, step by step, the 'life cycle' of a hypothetical Catholic church: this is, in fact, the only way that not only allows to appreciate the peculiarities of each stage of this 'evolution', but that also clearly show how the interweaving between the various components of this complex plot is inextricable also with regard to the relationships that exist between the different orders involved, making manifest the constant – and inescapable – dialogue between canon law and secular law in shaping a juridical condition which must not be 'parcelised', but always considered as an organic whole in its own dynamism.File | Dimensione | Formato | |
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