The essay evaluates Dante’s reflection on the Roman Empire and the individual figures of Emperors recalled in the Divine Comedy. Dante, welding the great heritage of the Classical tradition with the contribution of the Christian reflection, develops a markedly providentialist concept of history. Dante meets Caesar, considered, according to a historiographic tradition going back to Suetonius, as the first Emperor, in the Limbo, together with the mighty spirits. This same interpretation determines the adoption of an undoubtedly positive opinion of Augustus’ Principate, of Tiberius’ and of Titus’. Domitian, on the other hand, on whose figure antiquity preserved an extremely negative judgement, is only remembered as a persecutor of Christians. Trajan and Constantine are placed in the Heaven of Jupiter, amongst the spirits of the righteous Kings and Rulers. Finally, in the center of Dante’s political and juridical reflection, the figure of Justinian stands out, in the Heaven of Mercury, intent and totally absorbed, due to divine Will, to guarantee the earthly happiness of men through the instruments of law.
Il contributo prende in considerazione la riflessione dantesca sull’Impero romano e le singole figure di imperatori richiamate nella Divina Commedia. Dante, saldando la grande eredità della tradizione classica con l’apporto della riflessione cristiana, sviluppa una concezione marcatamente provvidenzialistica della storia. Dante incontra Cesare, considerato, secondo una tradizione storiografica che rimonta a Svetonio, come il primo imperatore, nel limbo, insieme agli spiriti magni. Questa stessa interpretazione determina l’adozione di una valutazione senz’altro positiva del principato di Augusto, di quello di Tiberio e di quello di Tito. Domiziano, invece, sulla cui figura l’antichità aveva tramandato un giudizio assai negativo, viene ricordato solo come persecutore dei cristiani. Traiano e Costantino sono collocati nel cielo di Giove, tra gli spiriti giusti. Al centro della riflessione politica e giuridica dantesca si staglia, infine, la figura di Giustiniano, nel cielo di Mercurio, intento e completamente assorbito, per volere divino, a garantire la felicità terrena degli uomini attraverso gli strumenti del diritto.
Ivano Pontoriero (2022). Gli imperatori romani nella Divina Commedia. Modena : Mucchi Editore.
Gli imperatori romani nella Divina Commedia
Ivano Pontoriero
2022
Abstract
The essay evaluates Dante’s reflection on the Roman Empire and the individual figures of Emperors recalled in the Divine Comedy. Dante, welding the great heritage of the Classical tradition with the contribution of the Christian reflection, develops a markedly providentialist concept of history. Dante meets Caesar, considered, according to a historiographic tradition going back to Suetonius, as the first Emperor, in the Limbo, together with the mighty spirits. This same interpretation determines the adoption of an undoubtedly positive opinion of Augustus’ Principate, of Tiberius’ and of Titus’. Domitian, on the other hand, on whose figure antiquity preserved an extremely negative judgement, is only remembered as a persecutor of Christians. Trajan and Constantine are placed in the Heaven of Jupiter, amongst the spirits of the righteous Kings and Rulers. Finally, in the center of Dante’s political and juridical reflection, the figure of Justinian stands out, in the Heaven of Mercury, intent and totally absorbed, due to divine Will, to guarantee the earthly happiness of men through the instruments of law.File | Dimensione | Formato | |
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