At the beginning of the new millennium, the US-EU trade relationship tops world rankings: it is the most integrated and ranks first in terms of relative weight on total world economic exchanges. China’s ascendancy has modified the distribution of economic power in the global economic system though, exerting an impact on inter-allied trade as well. Nonetheless, and even discounting the decline which followed the Covid 19 pandemic shock, in 2020 the US-EU trade still topped the list of bilateral trade shares on world totals. The datum can be tracked to an enduring preference for openness. The average aggregate tariff on EU-US trade is currently less than 3% (Baroncelli 2021). The US hegemony during the years of the economic boom, and the needs of nuclear diplomacy under bipolarity, have enabled the US to behave as an enlightened liberal leader, supporter of free trade for its own strategic needs (Baroncelli 2003). Realist considerations (security interests) have been coupled with liberal aspirations (ideational and economic convergence) towards the building of the widest and best integrated system of economic exchanges to date. The norms of ‘inter-allied openness’ and that of ‘trading democracies’ have however been interspersed with periods of restriction or outright closure from both sides. This chapter explores, compares and seeks to explain the occurrences of US deviation from the transatlantic norm of inter-allied openness. The choice of the US point of view serves the purpose of analyzing past trajectories and future opportunities available to the major global power and liberal leader of industrialized countries with mature democratic regimes. While reference is made also to pre-1991 events, the chapter focuses primarily on US-EU trade relations between the presidencies of G.W. Bush to the Biden Administration, to track persistence and change in the US trade policy towards Europe.

Alle soglie del nuovo millennio, la relazione economica tra Stati Uniti ed Unione Europea è la prima al mondo per livello di integrazione, e quella a maggior peso relativo sul complesso dei rapporti economici globali. L’ascesa della Cina ha tuttavia modificato le geometrie di potere entro il sistema economico globale, impattando anche sugli scambi interalleati. Cionondimeno, e anche scontando il calo seguito alla pandemia da Covid-19, il commercio USA-UE rappresentava nel 2020 il maggior flusso di interscambi in beni sul totale degli scambi USA con il resto del mondo, un dato attribuibile alla preferenza – duratura nel tempo – per l’apertura. La tariffa media aggregata sugli scambi UE-USA è infatti oggi inferiore al 3%, mentre le loro dispute commerciali impattano sul 2% circa degli scambi (Baroncelli 2021). L’egemonia statunitense negli anni del boom economico, e le necessità politiche del bipolarismo nuclearizzato, hanno permesso all’America di adottare infatti una postura di leader liberale illuminato, promotore del libero scambio per intrinseche ragioni di convenienza strategica (Baroncelli 2003). Motivazioni realiste (interessi di sicurezza) si sono accompagnate a motivazioni liberali (comunanza di idee ed interessi economici) nella costruzione del più ampio sistema di scambi attualmente in essere. Alla ‘norma dell’apertura tra alleati’ e a quella delle ‘democrazie commercianti’, si sono tuttavia alternati periodi di restrizione, o esplicita chiusura da entrambe le parti. Questo capitolo esamina le più rilevanti tra le eccezioni statunitensi alla norma dell’apertura tra alleati transatlantici, mettendole a confronto e rintracciandone sinteticamente le cause. La prospettiva statunitense qui adottata è funzionale all’analisi delle traiettorie passate e delle opportunità future disponibili alla maggiore potenza globale e indiscusso leader tra le liberal-democrazie a industrializzazione matura. Pur non mancando riferimenti ad eventi pre-1991, il capitolo si concentra principalmente sulle le relazioni commerciali USA-UE dalla Presidenza di G.W. Bush alla Amministrazione Biden, evidenziando continuità e discontinuità della politica commerciale statunitense nei confronti dell’Europa.

Il commercio tra Stati Uniti ed Unione Europea: la norma delle democrazie commercianti e le sue eccezioni / Eugenia Baroncelli. - STAMPA. - 65:(2022), pp. 39-49.

Il commercio tra Stati Uniti ed Unione Europea: la norma delle democrazie commercianti e le sue eccezioni

Eugenia Baroncelli
2022

Abstract

At the beginning of the new millennium, the US-EU trade relationship tops world rankings: it is the most integrated and ranks first in terms of relative weight on total world economic exchanges. China’s ascendancy has modified the distribution of economic power in the global economic system though, exerting an impact on inter-allied trade as well. Nonetheless, and even discounting the decline which followed the Covid 19 pandemic shock, in 2020 the US-EU trade still topped the list of bilateral trade shares on world totals. The datum can be tracked to an enduring preference for openness. The average aggregate tariff on EU-US trade is currently less than 3% (Baroncelli 2021). The US hegemony during the years of the economic boom, and the needs of nuclear diplomacy under bipolarity, have enabled the US to behave as an enlightened liberal leader, supporter of free trade for its own strategic needs (Baroncelli 2003). Realist considerations (security interests) have been coupled with liberal aspirations (ideational and economic convergence) towards the building of the widest and best integrated system of economic exchanges to date. The norms of ‘inter-allied openness’ and that of ‘trading democracies’ have however been interspersed with periods of restriction or outright closure from both sides. This chapter explores, compares and seeks to explain the occurrences of US deviation from the transatlantic norm of inter-allied openness. The choice of the US point of view serves the purpose of analyzing past trajectories and future opportunities available to the major global power and liberal leader of industrialized countries with mature democratic regimes. While reference is made also to pre-1991 events, the chapter focuses primarily on US-EU trade relations between the presidencies of G.W. Bush to the Biden Administration, to track persistence and change in the US trade policy towards Europe.
2022
Come difendere l’ordine liberale. La grand strategy americana e il mutamento internazionale
39
49
Il commercio tra Stati Uniti ed Unione Europea: la norma delle democrazie commercianti e le sue eccezioni / Eugenia Baroncelli. - STAMPA. - 65:(2022), pp. 39-49.
Eugenia Baroncelli
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