This paper discusses how Marcelino Truong’s graphic narratives challenge the way the Vietnam War is remembered within Western countries and the Socialist Republic of Vietnam, as they are both prone to neglect Southern Vietnamese suffering (Nguyen, 2016). The hybrid space of the medium is used to question how memory selects elements to produce a coherent story; for instance, the reader is made aware of the functional nature of memory (Assmann, 2002). To prove that these graphic narratives function as meta-media, the paper discusses three main case studies (posters, photographs, and drawings), showing how the author appropriated public and private images to correct the reader’s understanding of that war. Finally, it argues that because personal and public memories are visually entangled, the personal becomes political and the private dimension shifts into a broader public accountability.

Questo articolo discute come le ‘graphic narrative’ di Marcelino Truong mettono in discussione il modo in cui la guerra del Vietnam è ricordata dai paesi occidentali e dalla Repubblica Socialista del Vietnam, in quanto entrambe le fazioni sono inclini a dimenticare le sofferenze subite dai sud-vietnamiti (Nguyen, 2016). Lo spazio ibrido della ‘graphic narrative’ è qui utilizzato per interrogare i meccanismi di selezione attraverso i quali la memoria costruisce narrazioni coerenti; conseguentemente, il lettore è reso consapevole della natura funzionale della memoria (Assmann, 2002). Al fine di dimostrare come queste ‘graphic narrative’ funzionino come dei meta-media, l’articolo discute tre case studies principali (poster, fotografie e disegni). Infine, il fatto che memorie personali e pubbliche siano visivamente intrecciate, condividendo lo stesso spazio, dimostra come il personale può diventare politico e la dimensione privata diventa così oggetto di responsabilità pubblica.

La memoria della Guerra del Vietnam nei graphic memoir di Marcelino Truong / Mattia Arioli. - ELETTRONICO. - 1:(2021), pp. 47-61. [10.6092/unibo/amsacta/6793]

La memoria della Guerra del Vietnam nei graphic memoir di Marcelino Truong

Mattia Arioli
2021

Abstract

This paper discusses how Marcelino Truong’s graphic narratives challenge the way the Vietnam War is remembered within Western countries and the Socialist Republic of Vietnam, as they are both prone to neglect Southern Vietnamese suffering (Nguyen, 2016). The hybrid space of the medium is used to question how memory selects elements to produce a coherent story; for instance, the reader is made aware of the functional nature of memory (Assmann, 2002). To prove that these graphic narratives function as meta-media, the paper discusses three main case studies (posters, photographs, and drawings), showing how the author appropriated public and private images to correct the reader’s understanding of that war. Finally, it argues that because personal and public memories are visually entangled, the personal becomes political and the private dimension shifts into a broader public accountability.
2021
Letteratura e altri mondi: generi, politica, società
47
61
La memoria della Guerra del Vietnam nei graphic memoir di Marcelino Truong / Mattia Arioli. - ELETTRONICO. - 1:(2021), pp. 47-61. [10.6092/unibo/amsacta/6793]
Mattia Arioli
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Quaderni Del Dottorato 1 nuova versione-49-63.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 201.25 kB
Formato Adobe PDF
201.25 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/869816
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact