The paper analyses the inland waterways along the lagoon area of the western upper Adriatic Sea between the early Imperial Roman age and the late Antiquity, in the stretch between Ravenna, Altino and Aquileia. This is a complex system of connected waterways, consisting of river mouths and deltas, lagoons and artificial canals, documented by written sources, to which archaeological evidence can also be related, albeit fragmentary and partly subject of debate. The work also includes the study of the boats used in this context, based on the wrecks found in the area and on historical sources, as well as the methods of navigation, such as towage by means of towrope.
Il contributo analizza le vie della navigazione interna lungo la fascia lagunare dell'alto Adriatico occidentale tra la prima età romana imperiale e l'epoca tardo-antica, nel tratto compreso tra Ravenna, Altino e Aquileia. Si tratta di un complesso sistema di idrovie collegate, composto da foci, delta, lagune e canali artificiali, documentato dalle fonti scritte, a cui si possono ricondurre anche evidenze archeologiche, per quanto frammentarie e in parte oggetto di dibattito. Il lavoro comprende anche lo studio delle imbarcazioni utilizzate in questo contesto, basato sui relitti rinvenuti nell'area e sulle fonti storiche, oltre alle modalità della navigazione, come il traino all'alzaia.
Stefano Medas (2013). La navigazione interna lungo l’arco fluvio-lagunare dell’alto Adriatico in età antica: tra Ravenna, Altino e Aquileia. Venezia-Mestre : Regione del Veneto e Città di Venezia.
La navigazione interna lungo l’arco fluvio-lagunare dell’alto Adriatico in età antica: tra Ravenna, Altino e Aquileia
Stefano Medas
2013
Abstract
The paper analyses the inland waterways along the lagoon area of the western upper Adriatic Sea between the early Imperial Roman age and the late Antiquity, in the stretch between Ravenna, Altino and Aquileia. This is a complex system of connected waterways, consisting of river mouths and deltas, lagoons and artificial canals, documented by written sources, to which archaeological evidence can also be related, albeit fragmentary and partly subject of debate. The work also includes the study of the boats used in this context, based on the wrecks found in the area and on historical sources, as well as the methods of navigation, such as towage by means of towrope.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.