While for tourists the place, the destination reached, is a more or less long, healthy, pleasant and interesting break between an outbound and a homeward bound journey, for travellers what is more interesting is what can be found between one place and another. The journey is worth at least, if not more than, the destination. Anyone with experiences of life and education with children will confi rm that children experience journeys in a far more radical manner than we adults do. For children, the departure and the journey have their own value, while the destination is a secondary issue. Travel as an educational experience has a long history, and today it needs to be recovered, as it contains all the features of a 'pedagogic and educational device' that schools should enhance, as an essential factor of the traditional school trip.

Mentre per il turista il luogo, la meta raggiunta è una salutare, piacevole, interessante pausa più o meno lunga fra un’andata e un ritorno, per il viaggiatore ciò che sta fra un luogo ed un altro luogo è interessante. Il percorso vale quanto se non di più della meta. Chiunque abbia esperienze di vita e di educazione con i bambini può affermare che i bambini vivono il viaggio in maniera più radicale di come lo viviamo noi adulti. Per i bambini la partenza e il viaggio hanno valore in sé, la meta è un fatto secondario. Il viaggio come esperienza di formazione ha una lunga storia e oggi è importante riprendere questo che ha tutti i caratteri di un “dispositivo pedagogico e didattico” che la scuola potrebbe valorizzare, irriducibile alla tradizionale gita scolastica.

Farné, R. (2021). Viaggiando si impara: per una pedagogia del turismo = The pedagogy of travel. Bologna : Dipartimento di Scienze per la Qualità della Vita.

Viaggiando si impara: per una pedagogia del turismo = The pedagogy of travel

Roberto Farné
2021

Abstract

While for tourists the place, the destination reached, is a more or less long, healthy, pleasant and interesting break between an outbound and a homeward bound journey, for travellers what is more interesting is what can be found between one place and another. The journey is worth at least, if not more than, the destination. Anyone with experiences of life and education with children will confi rm that children experience journeys in a far more radical manner than we adults do. For children, the departure and the journey have their own value, while the destination is a secondary issue. Travel as an educational experience has a long history, and today it needs to be recovered, as it contains all the features of a 'pedagogic and educational device' that schools should enhance, as an essential factor of the traditional school trip.
2021
Turismo educativo: cultura in movimento
2
17
Farné, R. (2021). Viaggiando si impara: per una pedagogia del turismo = The pedagogy of travel. Bologna : Dipartimento di Scienze per la Qualità della Vita.
Farné, Roberto
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
h_11585_833706.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale (CCBYNC)
Dimensione 550.8 kB
Formato Adobe PDF
550.8 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/833706
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact