The health emergency that we are going through has come like a wave: it has swept and thrown us into an unknown reality. It has struck in its totality the existential sphere of each person, with such violence that it has returned with acute immediacy the network of interdependence in which life is situated. In the individual experience we have grasped the interdependent unity between body-mind-spirit, and in the wider collective network we have experienced how real is the dimension of human, natural, social interconnection. In the light of this reality - not new to a certain philosophical-scientific perspective, but evidently little considered so far - we intend to propose a reflection on the question of the ability to accept, cross and ride (as an opportunity) the condition of dynamic transformation as a specific trace of the human condition. This issue aim to reflect on how better characterize the commitment of a responsible pedagogical thought and action, in the view of respnsibilty as an ability of sustaining complexity and responding to the transformation of educational demands with a critical reading and an effective action.

Abstract L’emergenza sanitaria che stiamo attraversando è arrivata come un’onda: ha travolto e scaraventato in una realtà sconosciuta. Ha colpito nella sua globalità la sfera esistenziale di ciascuno, con una violenza tale da restituire con acuta immediatezza la rete di interdipendenza in cui la vita si situa. Nell’esperienza individuale si è colta l’unità interdipendente tra corpo-mente-spirito, e nella più ampia rete collettiva si è sperimentato come sia reale la dimensione di interconnessione umana, naturale, sociale. Alla luce di questa realtà – non nuova ad una certa prospettiva filosofico-scientifica, ma fino ad ora, evidentemente, poco considerata – si intende proporre una riflessione in ordine alla questione della capacità di accettare, attraversare e cavalcare (come opportunità) la condizione di dinamica trasformazione come traccia specifica della condizione umana. Riflettere su come meglio caratterizzare l’impegno di un pensiero e di un’azione pedagogica respons-abile ossia capace di sostenere la complessità e rispondere alla trasformazione delle richieste educative con lettura critica e azione efficace.

Casadei R (2021). L’emergenza sanitaria e il digiuno dalle abitudini: occasione per nuovo nutrimento o per altre dipendenze?. Bergamo : Junior.

L’emergenza sanitaria e il digiuno dalle abitudini: occasione per nuovo nutrimento o per altre dipendenze?

Casadei R
2021

Abstract

The health emergency that we are going through has come like a wave: it has swept and thrown us into an unknown reality. It has struck in its totality the existential sphere of each person, with such violence that it has returned with acute immediacy the network of interdependence in which life is situated. In the individual experience we have grasped the interdependent unity between body-mind-spirit, and in the wider collective network we have experienced how real is the dimension of human, natural, social interconnection. In the light of this reality - not new to a certain philosophical-scientific perspective, but evidently little considered so far - we intend to propose a reflection on the question of the ability to accept, cross and ride (as an opportunity) the condition of dynamic transformation as a specific trace of the human condition. This issue aim to reflect on how better characterize the commitment of a responsible pedagogical thought and action, in the view of respnsibilty as an ability of sustaining complexity and responding to the transformation of educational demands with a critical reading and an effective action.
2021
OLTRE L’EMERGENZA Sguardi pedagogici su infanzia, famiglie, servizi educativi e scolastici nel Covid-19
83
90
Casadei R (2021). L’emergenza sanitaria e il digiuno dalle abitudini: occasione per nuovo nutrimento o per altre dipendenze?. Bergamo : Junior.
Casadei R
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/805637
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact