One of the main lines of research on the improvement and effectiveness of the school concerns the impact of leadership. Research findings in different countries and school settings draw similar conclusions. In essence, schools that are effective and have the ability to improve are led by school leaders who make a significant and measurable contribution to teachers' professional growth and curriculum and teaching development (Paletta 2015). The research results underline that change begins and takes place at different levels within the school (Fullan 1992; Hopkins et al. 1997). This is where the role of middle management becomes indispensable for the explanation of the creation of social value by schools (McLendon, Crowther 1998).
Uno dei principali filoni di ricerca sul miglioramento e l’efficacia della scuo- la riguarda l’impatto della leadership. I risultati della ricerca in diversi paesi e contesti scolastici traggono conclusioni simili. In sostanza, le scuole che sono efficaci e hanno la capacità di migliorare, sono guidate da dirigenti scolastici che danno un contributo significativo e misurabile alla crescita professionale degli insegnanti e allo sviluppo del curriculum e della didattica (Paletta 2015). I risultati della ricerca sottolineano che il cambiamento comincia e si realizza a diversi livelli all’interno della scuola (Fullan 1992; Hopkins et al. 1997). Ecco dove il ruolo del middle management diventa indispensabile per la spiegazione della creazione del valore sociale da parte delle scuole (McLendon, Crowther 1998).
Paletta, A. (2020). Leve direzionali per un equilibrato sviluppo organizzativo della scuola. Bologna, Italia : Bononia University Press.
Leve direzionali per un equilibrato sviluppo organizzativo della scuola
Paletta A.
;Alimehmeti G.;Lina O.
2020
Abstract
One of the main lines of research on the improvement and effectiveness of the school concerns the impact of leadership. Research findings in different countries and school settings draw similar conclusions. In essence, schools that are effective and have the ability to improve are led by school leaders who make a significant and measurable contribution to teachers' professional growth and curriculum and teaching development (Paletta 2015). The research results underline that change begins and takes place at different levels within the school (Fullan 1992; Hopkins et al. 1997). This is where the role of middle management becomes indispensable for the explanation of the creation of social value by schools (McLendon, Crowther 1998).I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.