Bruges-Gand, around 1510. These are the coordinates that see a group of Flemish illuminators devising, for the international market, the singular manuscript (BUB, ms. 1140), known as Benedict XIV's Offiziolo. The work of art, already attributed to the Master of the Prayer Books of around 1500, is the result of the rhapsodic collaboration, among others, of the so-called Painter of Additional 15677 and the Master of Sir George Talbot. Here are identified the roles played by the shrewd authors, the circulation of patterns–such as the Tree of Jesse, imaginative "architectural capricci”, and close-ups à la Marmion–and the reworking of ideas, in vogue, in what was the last dazzling season of the Flemish manuscript. Through the analysis of the calendar, suffrages, and customizations, the geographical destination of the book and the personality of the first devout reader, a sensitive English Benedictine, has also been reconstructed. Finally, we discover the significant analogies with King's 9, Anne Boleyn's Book of Hours, which was born in the same workshop that created our manuscript, in the eighteenth century entered–as a valuable gift–the library of Pope Lambertini, who could appreciate the classicist ante-litteram vein.
Bruges-Gand 1510 circa. Sono queste le coordinate che vedono un gruppo di miniatori fiamminghi congegnare, per il mercato internazionale (inglese), il singolare manoscritto (BUB, ms. 1140), a noi noto come Offiziolo di Benedetto XIV. L'opera, già attribuita al Maestro dei Libri di Preghiera del 1500 ca., si è rivelata frutto della rapsodica collaborazione, tra gli altri, del cosiddetto Painter of Additional 15677 e del Maestro di Sir George Talbot. Sono qui individuati gli autori delle miniature e i loro ruoli, la circolazione di modelli – come l'Albero di Iesse, i fantasiosi "capricci architettonici" e i close-ups alla Marmion – e la rielaborazione di idee, in voga, in quella che fu l'ultima sfolgorante stagione del manoscritto fiammingo. Attraverso l'analisi del calendario, dei suffragi e delle personalizzazioni, viene inoltre ricostruita la destinazione geografica dell’opera e la fisionomia culturale del primo devoto lettore, un sensibile benedettino inglese. Si scoprono infine le significative analogie con il King's 9, Libro d'Ore di Anna Bolena, il quale dovette nascere nel medesimo operoso workshop che costruì il nostro manoscritto, nel Settecento entrato – quale pregiato dono – nella biblioteca di Papa Lambertini, il quale ne poté apprezzare la vena classicista ante-litteram.
Maria Vittoria Spissu (2020). L'Offiziolo di Benedetto XIV. O della collaborazione di alcuni miniatori fiamminghi in un manoscritto per il mercato inglese intorno al 1510.. Rimini : Imago Srl - Riproduzione in facsimile di opere d'arte.
L'Offiziolo di Benedetto XIV. O della collaborazione di alcuni miniatori fiamminghi in un manoscritto per il mercato inglese intorno al 1510.
Maria Vittoria Spissu
2020
Abstract
Bruges-Gand, around 1510. These are the coordinates that see a group of Flemish illuminators devising, for the international market, the singular manuscript (BUB, ms. 1140), known as Benedict XIV's Offiziolo. The work of art, already attributed to the Master of the Prayer Books of around 1500, is the result of the rhapsodic collaboration, among others, of the so-called Painter of Additional 15677 and the Master of Sir George Talbot. Here are identified the roles played by the shrewd authors, the circulation of patterns–such as the Tree of Jesse, imaginative "architectural capricci”, and close-ups à la Marmion–and the reworking of ideas, in vogue, in what was the last dazzling season of the Flemish manuscript. Through the analysis of the calendar, suffrages, and customizations, the geographical destination of the book and the personality of the first devout reader, a sensitive English Benedictine, has also been reconstructed. Finally, we discover the significant analogies with King's 9, Anne Boleyn's Book of Hours, which was born in the same workshop that created our manuscript, in the eighteenth century entered–as a valuable gift–the library of Pope Lambertini, who could appreciate the classicist ante-litteram vein.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.