The essay compares Leonardo's conception of painting as an "effigy of the idea" with the symbolic constructions of reason-imagination that Nicolaus Cusanus presents in the philosophical, mathematical and theological writings of his maturity. The focus of the analysis consists in mental models which, in the Renaissance, reorient the criteria of scientific knowledge and artistic expression. In the background, the re-elaboration of the productive and cognitive role of the Neoplatonic "phantasia".
Il contributo mette a confronto la concezione di Leonardo di una pittura come "effigie dell'idea" con le costruzioni simboliche della ragione-immaginazione che Nicola Cusano presenta negli scritti filosofici, matematici e teologici della maturità. Al centro, la costruzione di modelli mentali che, nel Rinascimento, ri-orientano i criteri della conoscenza scientifica e l'espressione artistica. Sullo sfondo la rielaborazione del ruolo produttivo e conoscitivo della "phantasia" neoplatonica.
Angelini Annarita (2020). "Pensare il vedere". Forme e immagini tra Cusano e Leonardo. Firenze : Società Editrice Fiorentina.
"Pensare il vedere". Forme e immagini tra Cusano e Leonardo
Angelini Annarita
2020
Abstract
The essay compares Leonardo's conception of painting as an "effigy of the idea" with the symbolic constructions of reason-imagination that Nicolaus Cusanus presents in the philosophical, mathematical and theological writings of his maturity. The focus of the analysis consists in mental models which, in the Renaissance, reorient the criteria of scientific knowledge and artistic expression. In the background, the re-elaboration of the productive and cognitive role of the Neoplatonic "phantasia".File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
14_angelini_miscellanea_pdf.pdf
accesso riservato
Descrizione: Capitolo
Tipo:
Versione (PDF) editoriale
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
571.68 kB
Formato
Adobe PDF
|
571.68 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.