The first activity of the Ferrarese painter Francesco del Cossa in Bologna during the sixties of the fifteenth century and its importance for the definition of a specifically "Bolognese" variant of the Padan Renaissance are examined. In addition to investigating the pro-Tuscan matrix of his style, which is also capable of arriving at completely original formulations, new data are provided on his relationship with local clients (Garganelli, Griffoni) and on the fruitful dialogue with local humanists.
Vengono esaminate la prima attività del pittore ferrarese Francesco del Cossa a Bologna nel corso degli anni Sessanta del XV secolo e la sua importanza per la definizione di una variante specificamente “bolognese” del Rinascimento padano. Oltre a indagare la matrice filo-toscana del suo stile, in grado peraltro di pervenire a formulazioni del tutto originali, sono forniti nuovi dati sul suo rapporto con la committenza locale (Garganelli, Griffoni) e sul fecondo dialogo con gli umanisti locali.
Benati Daniele (2019). Francesco del Cossa «bolognese». Bologna : BUP.
Francesco del Cossa «bolognese»
Benati Daniele
Writing – Original Draft Preparation
2019
Abstract
The first activity of the Ferrarese painter Francesco del Cossa in Bologna during the sixties of the fifteenth century and its importance for the definition of a specifically "Bolognese" variant of the Padan Renaissance are examined. In addition to investigating the pro-Tuscan matrix of his style, which is also capable of arriving at completely original formulations, new data are provided on his relationship with local clients (Garganelli, Griffoni) and on the fruitful dialogue with local humanists.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.