Through the analysis of the text published in the "Felsina pittrice. Vite de 'pittori bolognesi" (1678) and the related preparatory notes, the problematic relationship between Carlo Cesare Malvasia and Guercino is analyzed, in an attempt to clarify the reasons that induced him historian not to write a real biography of the painter but to transcribe the information received from his heirs. In addition to clarifying Malvasia's working method, the essay contains numerous clarifications on the painter's activity derived from Malvasia's unpublished notes.
Alla luce del testo pubblicato nella "Felsina pittrice. Vite de' pittori bolognesi" (1678) e dei relativi appunti preparatori, viene analizzato il problematico rapporto tra Carlo Cesare Malvasia e il Guercino, nel tentativo di chiarire i motivi che indussero lo storiografo a non redigere una vera e propria biografia del pittore ma a trascrivere in modo pedissequo le informazioni avute dai suoi eredi. Oltre a chiarire il metodo di lavoro di Malvasia, il saggio contiene numerose precisazioni sull'attività del pittore ricavate dai suoi appunti inediti.
Benati Daniele (2020). Carlo Cesare Malvasia e il Guercino: una (reciproca) antipatia?. Piacenza : Fondazione di Piacenza e Vigevano.
Carlo Cesare Malvasia e il Guercino: una (reciproca) antipatia?
Benati Daniele
Writing – Original Draft Preparation
2020
Abstract
Through the analysis of the text published in the "Felsina pittrice. Vite de 'pittori bolognesi" (1678) and the related preparatory notes, the problematic relationship between Carlo Cesare Malvasia and Guercino is analyzed, in an attempt to clarify the reasons that induced him historian not to write a real biography of the painter but to transcribe the information received from his heirs. In addition to clarifying Malvasia's working method, the essay contains numerous clarifications on the painter's activity derived from Malvasia's unpublished notes.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.