The essay deals with the topic of communities in the digital age and analyzes the learning, practice, interest, information and communication communities of both school (and university) teachers in initial and continuous training, both parents and their intertwining, in formal and informal digital environments. The reflection and research presented highlight how the use of social networks (WhatsApp, Facebook, Edmodo, to name a few) and online platforms (from LMS to blogs and school records) is closely related to digital skills and tested good practices with the support of facilitators and administrators aware of opportunities, limits, roles and rules of such complex digital environments.
Il saggio affronta il tema delle comunità nell'era digitale e analizza le comunità di apprendimento, di pratica, di interesse, di informazione e comunicazione sia di docenti scolastici (e universitari) in formazione iniziale e continua, sia di genitori, sia del loro intreccio, in ambienti digitali formali e informali. La riflessione e le ricerche presentate evidenziano quanto l'utilizzo di social network (WhatsApp, Facebook, Edmodo, per citarne alcuni) e di piattaforme online (da quelle LMS ai blog e ai registri scolastici) sia strettamente correlato a competenze digitali e buone pratiche sperimentate con il supporto di facilitatori e amministratori consapevoli di opportunità, limiti, ruoli e regole di ambienti digitali così complessi.
E.Pacetti (2019). Social teachers, social families: le tecnologie nelle comunità di docenti e nel rapporto con le famiglie. Milano-Torino : Pearson.
Social teachers, social families: le tecnologie nelle comunità di docenti e nel rapporto con le famiglie
E. Pacetti
2019
Abstract
The essay deals with the topic of communities in the digital age and analyzes the learning, practice, interest, information and communication communities of both school (and university) teachers in initial and continuous training, both parents and their intertwining, in formal and informal digital environments. The reflection and research presented highlight how the use of social networks (WhatsApp, Facebook, Edmodo, to name a few) and online platforms (from LMS to blogs and school records) is closely related to digital skills and tested good practices with the support of facilitators and administrators aware of opportunities, limits, roles and rules of such complex digital environments.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.