This paper focuses on the potential of a theatre workshop to develop the communicative and cultural competence, the latter being related to the way Italian identity is perceived by students of Italian as a Second Language. It first examines how a theatre workshop based on activities like constructing characters, dialogues and settings has proven useful in bringing into play the interpretive and imaginative skills of learners. Moreover, it shows how these activities allow learners to express their perception of the Italian culture through a mixture of both their literary education and a broader imaginary arising from the mass media, in particular from social networks and Italian songs. It will also be shown how adopting a cooperative approach has proven useful in involving students and in stimulating their motivation. Finally, the paper investigates how the use of theatre techniques, like role-play and improvisation, may prove useful in promoting a pragmatic education that is closer to the real communicative goals of learners. References will also be made to theoretical underpinnings in a wide range of studies that from the 1970s have demonstrated the effectiveness of the ludic dimension in teaching languages.

In questo articolo si svilupperà una riflessione sulle potenzialità di un laboratorio di teatro in lingua italiana per stranieri ai fini dello sviluppo della competenza comunicativa e culturale, quest’ultima relativa in particolar modo all’immagine dell’italianità percepita dai discenti di lingua italiana L2. Innanzitutto si illustrerà come un laboratorio teatrale, attraverso la costruzione dei personaggi, dei dialoghi e degli ambienti in cui far svolgere l’azione, abbia contribuito a mettere in gioco le capacità interpretative e immaginative dei discenti, permettendo loro di esprimere la propria percezione della cultura italiana attraverso una commistione data dalla loro formazione letteraria e dal più ampio immaginario derivante dai mass media, in particolare dai social network, e dalla canzone italiana. Inoltre, si mostrerà come adottare un approccio cooperativo sia stato utile a coinvolgere i discenti e a stimolarne la motivazione. Infine, sulla base dei numerosi studi che dagli Settanta del XX secolo hanno dimostrato l’efficacia della sfera ludica nell’insegnamento delle lingue, si mostrerà come lo sfruttamento delle potenzialità delle tecniche teatrali del role-play e dell’improvvisazione abbia contribuito a promuovere un’educazione pragmatica vicina ai reali obiettivi comunicativi dei discenti.

L’immaginario della cultura italiana attraverso un laboratorio teatrale per stranieri

Anna Zingaro
2019

Abstract

This paper focuses on the potential of a theatre workshop to develop the communicative and cultural competence, the latter being related to the way Italian identity is perceived by students of Italian as a Second Language. It first examines how a theatre workshop based on activities like constructing characters, dialogues and settings has proven useful in bringing into play the interpretive and imaginative skills of learners. Moreover, it shows how these activities allow learners to express their perception of the Italian culture through a mixture of both their literary education and a broader imaginary arising from the mass media, in particular from social networks and Italian songs. It will also be shown how adopting a cooperative approach has proven useful in involving students and in stimulating their motivation. Finally, the paper investigates how the use of theatre techniques, like role-play and improvisation, may prove useful in promoting a pragmatic education that is closer to the real communicative goals of learners. References will also be made to theoretical underpinnings in a wide range of studies that from the 1970s have demonstrated the effectiveness of the ludic dimension in teaching languages.
2019
Sguardo sull’immaginario italiano. Aspetti linguistici, letterari e culturali
157
173
Anna Zingaro
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/729648
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact