The decoration of the Imperial Villa of Pesaro is examined, requested by Duke Francesco Maria della Rovere. In light of the few documents and the scarce evidence of the sources, the interventions of the numerous painters involved under the guidance of Girolamo Genga are traced. Next to Francesco Menzocchi and Raffaeillino del Colle, the author proposes for the first time to recognize the young Nicolò dell'Abate, at work in the room with the Oath of Sermide. Other clarifications concern the landscapes painted by Camillo Mantovano.
Viene esaminata la decorazione della Villa Imperiale di Pesaro, voluta dal duca Francesco Maria della Rovere. Alla luce dei pochi documenti e delle scarse testimonianze delle fonti, vengono ripercorsi gli interventi dei numerosi pittori coinvolti sotto la guida di Girolamo Genga. Accanto a Francesco Menzocchi e a Raffaeillino del Colle, l'Autore propone per la prima volta di riconoscere il giovane Nicolò dell'Abate, all'opera nella sala con il Giuramento di Sermide. Altre precisazioni riguardano i paesaggi eseguiti da Camillo Mantovano.
Benati, D. (2018). Genga e il cantiere decorativo dell’Imperiale: protagonisti e comparse. Bologna : Fondazione Federico Zeri.
Genga e il cantiere decorativo dell’Imperiale: protagonisti e comparse
Daniele Benati
Writing – Original Draft Preparation
2018
Abstract
The decoration of the Imperial Villa of Pesaro is examined, requested by Duke Francesco Maria della Rovere. In light of the few documents and the scarce evidence of the sources, the interventions of the numerous painters involved under the guidance of Girolamo Genga are traced. Next to Francesco Menzocchi and Raffaeillino del Colle, the author proposes for the first time to recognize the young Nicolò dell'Abate, at work in the room with the Oath of Sermide. Other clarifications concern the landscapes painted by Camillo Mantovano.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.