The chapter examines the creation, just before the war and the Nazi occupation, of a national Belarusian film studio. It studies the material, cultural and political problems surrounding this creation, as well as the consequences of the sudden Nazi occupation: flight in the rear, attempts to rebuild a nucleus of Belarusian filmmakers in Moscow. The last part of the chapter explores the reconfiguration of social and national (ethnic) relationships inside the studio after the war
Il capitolo esamina la creazione, poco prima della guerra e dell'occupazione nazista, di uno studio cinematografico nazionale bielorusso. Studia i problemi materiali, culturali e politici che circondano questa creazione, così come le conseguenze dell'improvvisa occupazione nazista: fuga nelle retrovie, tentativi di ricostruire un nucleo di cineasti bielorussi a Mosca. L'ultima parte del capitolo esplora la riconfigurazione delle relazioni sociali e nazionali (etniche) all'interno dello studio dopo la guerra
Paradoksy respublikanskogo "ukorenenija" kino. Belorusskie studii osvaivajut "nacional'nuju" kul'turnuju politiku, 1939-1949 gg. [Paradossi del "radicamento" repubblicano del cinema. Gli studi bielorussi dominano la politica culturale "nazionale", 1939-1949] / Vanessa Voisin. - STAMPA. - (2018), pp. 198-230.
Paradoksy respublikanskogo "ukorenenija" kino. Belorusskie studii osvaivajut "nacional'nuju" kul'turnuju politiku, 1939-1949 gg. [Paradossi del "radicamento" repubblicano del cinema. Gli studi bielorussi dominano la politica culturale "nazionale", 1939-1949]
Vanessa Voisin
2018
Abstract
The chapter examines the creation, just before the war and the Nazi occupation, of a national Belarusian film studio. It studies the material, cultural and political problems surrounding this creation, as well as the consequences of the sudden Nazi occupation: flight in the rear, attempts to rebuild a nucleus of Belarusian filmmakers in Moscow. The last part of the chapter explores the reconfiguration of social and national (ethnic) relationships inside the studio after the warI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.