The recent discussion about the "Fiore" reopened a question which invites to consider issues not directly referred to the actual text, such the testimony of Federigo Da Porto's "carmen" to Marin Sanudo. As for the composition in France, it conflicts with what we currently know about Dantes' biography. Among the "internal" arguments some relevance should be granted to the sequence "Rose" - "Fiore" - "Divina Commedia", especially if seen in connection with the common source of "Fiore" and "Commedia". Nevertheless it is rather significant that scholars show some difficulty in acknowledging the link between "Fiore" and "Detto d'Amore", a fact which strengthens the impression that attributing both poems to Dante Alighieri becomes more problematic when seen outside of the perspective of Dante's experimentalism.
La recente discussione sul "Fiore" ha riaperto una questione che invita a considerare la testimonianza del "carmen" di Federigo Da Porto a Marin Sanudo. Quanto alla composizione in Francia, essa confligge con quanto sappiamo della biografia di Dante. A favore della paternità dantesca milita in particolare l'argomento "interno" della sequenza "Roman de la Rose" - "Fiore" - "Commedia", ed è comunque rilevante che l'attribuzione del "Fiore" e del "Detto d'Amore" a una stessa mano (come dimostrato da Morpurgo e da Parodi) non possa facilmente spiegarsi se non all'interno dello sperimentalismo dantesco.
luciano formisano (2018). L'attribuzione del "Fiore": una questione aperta. Firenze : Sismel - Edizioni del Galluzzo.
L'attribuzione del "Fiore": una questione aperta
luciano formisano
2018
Abstract
The recent discussion about the "Fiore" reopened a question which invites to consider issues not directly referred to the actual text, such the testimony of Federigo Da Porto's "carmen" to Marin Sanudo. As for the composition in France, it conflicts with what we currently know about Dantes' biography. Among the "internal" arguments some relevance should be granted to the sequence "Rose" - "Fiore" - "Divina Commedia", especially if seen in connection with the common source of "Fiore" and "Commedia". Nevertheless it is rather significant that scholars show some difficulty in acknowledging the link between "Fiore" and "Detto d'Amore", a fact which strengthens the impression that attributing both poems to Dante Alighieri becomes more problematic when seen outside of the perspective of Dante's experimentalism.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.