The Bible held in the library of the Collegio di Spagna in Bologna (MS 2) is the earliest extant Bolognese example of an illuminated scholastic Bible from the fourteenth century after the outstanding masterpieces of the previous century. Firstly, the article examines the decoration of the Bible in its global structure to appraise continuities with and differences from the lavishly illuminated Bible of the thirteenth century. Furthermore, the author gives new consideration to the artists who accomplished the illumination of the Bible. In conclusion, the paper shows how some iconographic choices in the Bible can support the thesis that the manuscript was commissioned by the great canonist Giovanni d’Andrea.
La Bibbia custodita presso la Biblioteca del Collegio di Spagna a Bologna (ms. 2) è il più antico esempio trecentesco bolognese di Bibbia miniata che si sia conservata dopo i grandi capolavori del secolo precedente. In primo luogo, l’articolo prende in esame la decorazione della Bibbia nella sua struttura complessiva per valutare continuità e differenze rispetto alle Bibbie sontuosamente miniate del Duecento. Inoltre, l’autore presenta una riconsiderazione degli artisti che hanno eseguito la decorazione dipinta della Bibbia. Infine, il contributo mostra come alcune scelte iconografiche nell'illustrazione del manoscritto possano avvalorare l’ipotesi che il volume sia stato commissionato dal grande canonista Giovanni d’Andrea.
Gianluca del Monaco (2018). La Bibbia miniata del Collegio di Spagna (ms. 2): la miniatura bolognese tra modelli tardoduecenteschi e aperture verso il nuovo secolo. Bologna : Bononia University Press.
La Bibbia miniata del Collegio di Spagna (ms. 2): la miniatura bolognese tra modelli tardoduecenteschi e aperture verso il nuovo secolo
Gianluca del Monaco
2018
Abstract
The Bible held in the library of the Collegio di Spagna in Bologna (MS 2) is the earliest extant Bolognese example of an illuminated scholastic Bible from the fourteenth century after the outstanding masterpieces of the previous century. Firstly, the article examines the decoration of the Bible in its global structure to appraise continuities with and differences from the lavishly illuminated Bible of the thirteenth century. Furthermore, the author gives new consideration to the artists who accomplished the illumination of the Bible. In conclusion, the paper shows how some iconographic choices in the Bible can support the thesis that the manuscript was commissioned by the great canonist Giovanni d’Andrea.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.