Mercato Saraceno, a small town in Romagna, lived a time of intense architectural activity during the fascist era. Arnaldo Mussolini, the little brother of Benito and director of the most influential Italian newspaper at that time, chose to build a private studio in the place of origin of his wife, Augusta Bondanini. Here, he greeted politicians of that period and also a lot of intellectuals, raising Mercato Saraceno to the honours of the chronicle. In those years, many buildings of public utility were built with the purpose of constructing a new image of this little peripheral context. Interesting examples are the local Casa del Fascio designed by the architect Ugo Dolcini, the Casa del Balilla of the Roman Cesare Valle, the “Augusta Mussolini” Kindergarten by Pietro Reciputi from Cesena, as well as the “Sandro Italico Mussolini” Old Age Home of the same architect. A lot of interventions on the built heritage are also completed, one for all the enlargement of the local hospital, but also the restoration of the Palazzo Comunale, damaged by an earthquake at the end of the 1910s. Thus, the paper aim at focusing on the different way the reinforced concrete was used in some of these important works for Mercato Saraceno during the Fascist Era. The purpose is to verify how and how much the context influenced the technical choices.
Mercato Saraceno, piccolo comune dell’entroterra romagnolo, conosce durante il Ventennio un’epoca di intensa attività architettonica. Arnaldo Mussolini, fratello minore di Benito e allora direttore del più influente quotidiano d’Italia, sceglie di costruire nella località di origine della moglie Augusta Bondanini uno studiolo privato. È qui che accoglierà esponenti politici dell’epoca, nonché numerosi intellettuali, catapultando Mercato Saraceno agli onori della cronaca. Per costruire una nuova immagine di questo piccolo contesto periferico vengono quindi costruiti, in quegli anni, numerosi edifici di pubblica utilità come la locale Casa del Fascio opera dell’architetto Ugo Dolcini, la Casa del Balilla del romano Cesare Valle, l’asilo infantile “Augusta Mussolini” ideato dal cesenate Pietro Reciputi, così come la Casa di Riposo “Sandro Italico Mussolini” frutto dell’ingegno creativo dello stesso Reciputi. Sono inoltre condotti numerosi interventi sul patrimonio esistente, uno su tutti l’ampliamento dell’ospedale locale ma anche il restauro del Palazzo Comunale, danneggiato dagli eventi sismici della fine degli anni Dieci. Il presente contributo si pone dunque l’obiettivo di focalizzare l’attenzione sulle differenti modalità di impiego del calcestruzzo armato in alcuni significativi interventi condotti a Mercato Saraceno durante il Ventennio. L’intento è quello di verificare in che modo e in che misura il contesto, rispetto a realtà più centrali, abbia influenzato le scelte operative.
M. Pretelli, G.F. (2018). L'impiego del calcestruzzo armato nei contesti periferici. Mercato Saraceno durante il Ventennio. Napoli : Luciano Editore.
L'impiego del calcestruzzo armato nei contesti periferici. Mercato Saraceno durante il Ventennio
M. Pretelli;G. Favaretto;A. Zampini
2018
Abstract
Mercato Saraceno, a small town in Romagna, lived a time of intense architectural activity during the fascist era. Arnaldo Mussolini, the little brother of Benito and director of the most influential Italian newspaper at that time, chose to build a private studio in the place of origin of his wife, Augusta Bondanini. Here, he greeted politicians of that period and also a lot of intellectuals, raising Mercato Saraceno to the honours of the chronicle. In those years, many buildings of public utility were built with the purpose of constructing a new image of this little peripheral context. Interesting examples are the local Casa del Fascio designed by the architect Ugo Dolcini, the Casa del Balilla of the Roman Cesare Valle, the “Augusta Mussolini” Kindergarten by Pietro Reciputi from Cesena, as well as the “Sandro Italico Mussolini” Old Age Home of the same architect. A lot of interventions on the built heritage are also completed, one for all the enlargement of the local hospital, but also the restoration of the Palazzo Comunale, damaged by an earthquake at the end of the 1910s. Thus, the paper aim at focusing on the different way the reinforced concrete was used in some of these important works for Mercato Saraceno during the Fascist Era. The purpose is to verify how and how much the context influenced the technical choices.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.