Characterising African dances as primitive represents on the one hand the heritage of an evolutionist concept which has not yet been abandoned and which can still be found in some dance history manuals. On the other hand, it is the result of the application of new stereotypes which give a positive aspect to previously negative qualifications. The supposed characteristics of simplicity, naturalness and authenticity associated with African dance seriously undermine the understanding of such forms of dance and conceal their dynamism. Also in the debate about so-called contemporary African dance, stereotyping of the black body must be interpreted in terms of a continuity of colonial imagery.
L’attribuzione alle danze africane di un carattere di primitività rappresenta da un lato l’eredità di una concezione evoluzionista mai del tutto tramontata, rinvenibile anche in alcuni manuali di storia della danza, dall’altro il risultato dell’applicazione di nuovi stereotipi che hanno tradotto in termini positivi qualificazioni precedentemente negative. Le presunte caratteristiche di semplicità, naturalità e autenticità associate alle forme coreutiche di matrice africana ne pregiudicano gravemente la comprensione e ne occultano la dimensione di dinamicità. Anche nel dibattito sulla cosiddetta danza africana contemporanea la stereotipizzazione del corpo nero va interpretata nei termini di una continuità con l’immaginario coloniale.
cristiana natali (2018). Dal primitivismo all’autenticità. Le danze africane tra vecchi e nuovi stereotipi. Bologna : ALMADL.
Dal primitivismo all’autenticità. Le danze africane tra vecchi e nuovi stereotipi
cristiana natali
2018
Abstract
Characterising African dances as primitive represents on the one hand the heritage of an evolutionist concept which has not yet been abandoned and which can still be found in some dance history manuals. On the other hand, it is the result of the application of new stereotypes which give a positive aspect to previously negative qualifications. The supposed characteristics of simplicity, naturalness and authenticity associated with African dance seriously undermine the understanding of such forms of dance and conceal their dynamism. Also in the debate about so-called contemporary African dance, stereotyping of the black body must be interpreted in terms of a continuity of colonial imagery.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.