Characterising African dances as primitive represents on the one hand the heritage of an evolutionist concept which has not yet been abandoned and which can still be found in some dance history manuals. On the other hand, it is the result of the application of new stereotypes which give a positive aspect to previously negative qualifications. The supposed characteristics of simplicity, naturalness and authenticity associated with African dance seriously undermine the understanding of such forms of dance and conceal their dynamism. Also in the debate about so-called contemporary African dance, stereotyping of the black body must be interpreted in terms of a continuity of colonial imagery.

L’attribuzione alle danze africane di un carattere di primitività rappresenta da un lato l’eredità di una concezione evoluzionista mai del tutto tramontata, rinvenibile anche in alcuni manuali di storia della danza, dall’altro il risultato dell’applicazione di nuovi stereotipi che hanno tradotto in termini positivi qualificazioni precedentemente negative. Le presunte caratteristiche di semplicità, naturalità e autenticità associate alle forme coreutiche di matrice africana ne pregiudicano gravemente la comprensione e ne occultano la dimensione di dinamicità. Anche nel dibattito sulla cosiddetta danza africana contemporanea la stereotipizzazione del corpo nero va interpretata nei termini di una continuità con l’immaginario coloniale.

cristiana natali (2018). Dal primitivismo all’autenticità. Le danze africane tra vecchi e nuovi stereotipi. Bologna : ALMADL.

Dal primitivismo all’autenticità. Le danze africane tra vecchi e nuovi stereotipi

cristiana natali
2018

Abstract

Characterising African dances as primitive represents on the one hand the heritage of an evolutionist concept which has not yet been abandoned and which can still be found in some dance history manuals. On the other hand, it is the result of the application of new stereotypes which give a positive aspect to previously negative qualifications. The supposed characteristics of simplicity, naturalness and authenticity associated with African dance seriously undermine the understanding of such forms of dance and conceal their dynamism. Also in the debate about so-called contemporary African dance, stereotyping of the black body must be interpreted in terms of a continuity of colonial imagery.
2018
DANZARE L'AFRICA OGGI. Eredità culturali, trasformazioni, nuovi immaginari
26
52
cristiana natali (2018). Dal primitivismo all’autenticità. Le danze africane tra vecchi e nuovi stereotipi. Bologna : ALMADL.
cristiana natali
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/635071
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact