The great Poem of Babylonian Creation, the myth of Enmeduranki, the book of secrets of Enoch, the scrolls of Qumran. For the first time a single research path reveals the connections between a small bronze model of liver found in northern Italy at the dawn of the unification of Italy, and the hidden plot of one of the most guarded mysteric disciplines of antiquity. The threshold of time, that which is permanently defined by the alternation of state between day and night and which is induced by the continuous motion of rotation of the celestial framework, is the very essence of the principle on which the whole cosmological construction will be based. of the conceptual dimension of the sacred, which will correspond, in different places and traditions, and declined only formally in different times and ways, all the doctrinal theories of the ancient world on the nature of time and its origin. It is in this conceptual construction that the legacy of the religious orders of the Mesopotamian cultures - the one we find in the West still expressed within the Etruscan religion at the time of writing Qumran manuscripts - differs from others in assigning a key cosmogonic role. to the functions of the liver, as a mundus of the body and metaphysical "threshold" placed at the origin of life and of the universe itself. To the extent that the rhythms and rules of the passage of the great stars and the entire celestial framework on the threshold between light and darkness constituted the key to approaching the Great Secrets of the Cosmos, it was logical to imagine that the Great Poem of Babylonian Creation indicated right in the liver of Tiāmat, the germinator center of the ancient Mother on which Marduk recomposes the new celestial order, the vital seat for the "empathetic" understanding of those laws, as a mirror of the "enimmatic" configurations that the system would have assumed in its temporal development future. It is for these reasons that the divination based on the inspection of the liver was considered in Mesopotamia, and then again with the Greeks and the Etruscans, the first and most important form of interrogation of future destinies, and it is to this more extensive cosmological construction, and not to the the only and changeable results of the judgments derived from it, which more correctly traces the interpretation of one of the most enigmatic archaeological finds of antiquity: the Etruscan liver of Piacenza.

l grande Poema della Creazione babilonese, il mito di Enmeduranki, il libro dei segreti di Enoc, i rotoli di Qumran. Per la prima volta un unico percorso di ricerca svela le connessioni esistenti tra un piccolo modello bronzeo di fegato rinvenuto nel nord Italia all’alba dell’unità d’Italia, e la trama occulta di una delle più custodite discipline misteriche dell’antichità. La soglia del tempo, quella che è stabilmente definita dall’alternanza di stato tra il giorno e la notte e che è indotta dal continuo moto di rotazione del quadro celeste, è l’essenza stessa del principio su cui si fonderà l’intera costruzione cosmologica della dimensione concettuale del sacro, cui corrisponderanno, in luoghi e tradizioni differenti, e declinate solo formalmente in tempi e modi diversi, tutte le teorie dottrinali del mondo antico sulla natura del tempo e sulla sua origine. È in questa costruzione concettuale che l’eredità degli ordinamenti religiosi delle culture mesopotamiche – quella che ritroviamo in occidente ancora espressa all’interno della religione etrusca all’epoca della stesura dei manoscritti di Qumran - si distingue da altre nell’assegnare un ruolo cosmogonico chiave alle funzioni del fegato, in quanto mundus del corpo e “soglia” metafisica posta all’origine della vita e dell’universo stesso. Nella misura in cui i ritmi e le regole del passaggio dei grandi astri e dell’intero quadro celeste sulla soglia tra luce e tenebra costituirono la chiave per avvicinarsi alla comprensione dei Grandi Segreti del Cosmo, era logico immaginare che il Grande Poema della Creazione babilonese indicasse proprio nel fegato di Tiāmat, centro germinatore dell’antica Madre su cui Marduk ricompose il nuovo ordine celeste, la sede vitale per la comprensione “empatica” di quelle leggi, quale specchio delle configurazioni “enimmatiche” che il sistema avrebbe assunto nel suo sviluppo temporale futuro. È per queste ragioni che la divinazione basata sull’ispezione del fegato venne considerata in mesopotamia, e poi ancora presso greci ed etruschi, la prima e più importante forma di interrogazione dei destini futuri, ed è a questa più estesa costruzione cosmologica, e non ai soli e mutevoli esiti delle sentenze da essa derivate, che va più correttamente ricondotta l’interpretazione di uno dei più enigmatici reperti archeologici dell'antichità: il Fegato etrusco di Piacenza.

Cosmogonica. Il fegato di Tiamat e la soglia misterica del tempo. Dai miti cosmologici del Vicino Oriente Antico ad una nuova interpretazione del fegato etrusco di Piacenza / Gottarelli Antonio. - STAMPA. - (2017), pp. 1-304.

Cosmogonica. Il fegato di Tiamat e la soglia misterica del tempo. Dai miti cosmologici del Vicino Oriente Antico ad una nuova interpretazione del fegato etrusco di Piacenza

Gottarelli Antonio
Writing – Review & Editing
2017

Abstract

The great Poem of Babylonian Creation, the myth of Enmeduranki, the book of secrets of Enoch, the scrolls of Qumran. For the first time a single research path reveals the connections between a small bronze model of liver found in northern Italy at the dawn of the unification of Italy, and the hidden plot of one of the most guarded mysteric disciplines of antiquity. The threshold of time, that which is permanently defined by the alternation of state between day and night and which is induced by the continuous motion of rotation of the celestial framework, is the very essence of the principle on which the whole cosmological construction will be based. of the conceptual dimension of the sacred, which will correspond, in different places and traditions, and declined only formally in different times and ways, all the doctrinal theories of the ancient world on the nature of time and its origin. It is in this conceptual construction that the legacy of the religious orders of the Mesopotamian cultures - the one we find in the West still expressed within the Etruscan religion at the time of writing Qumran manuscripts - differs from others in assigning a key cosmogonic role. to the functions of the liver, as a mundus of the body and metaphysical "threshold" placed at the origin of life and of the universe itself. To the extent that the rhythms and rules of the passage of the great stars and the entire celestial framework on the threshold between light and darkness constituted the key to approaching the Great Secrets of the Cosmos, it was logical to imagine that the Great Poem of Babylonian Creation indicated right in the liver of Tiāmat, the germinator center of the ancient Mother on which Marduk recomposes the new celestial order, the vital seat for the "empathetic" understanding of those laws, as a mirror of the "enimmatic" configurations that the system would have assumed in its temporal development future. It is for these reasons that the divination based on the inspection of the liver was considered in Mesopotamia, and then again with the Greeks and the Etruscans, the first and most important form of interrogation of future destinies, and it is to this more extensive cosmological construction, and not to the the only and changeable results of the judgments derived from it, which more correctly traces the interpretation of one of the most enigmatic archaeological finds of antiquity: the Etruscan liver of Piacenza.
2017
304
978-88-6113-009-8
Cosmogonica. Il fegato di Tiamat e la soglia misterica del tempo. Dai miti cosmologici del Vicino Oriente Antico ad una nuova interpretazione del fegato etrusco di Piacenza / Gottarelli Antonio. - STAMPA. - (2017), pp. 1-304.
Gottarelli Antonio
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/626213
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