The narratives of the Belgian writer Constant Malva (1903-1969) dedicated to the mine - especially those of the 30s, which are the subject of this article - seem to obey what we could call an "aesthetic of truth" for which the statute of the testimony is important, but not sufficient. Other contemporary literary works converge, between the two wars, towards this same aesthetic of the truth, whose first strong model are the First World War stories diffused in France since 1916, the year of publication of Barbusse's Le Feu. Giving shape to his works, and choosing the one that best suits to "telling the truth" about the mine, Malva follows an already established literary current, which had similar intent.
Le narrazioni dello scrittore belga Constant Malva (1903-1969) dedicate al lavoro in miniera - soprattutto quelle degli anni '30, oggetto di questo articolo - sembrano obbedire a quella che potremmo definire un'"estetica della verità" per la quale lo statuto della testimonianza è importante, ma non sufficiente. Verso questa stessa estetica della verità convergono, all'epoca, altri scritti, il cui primo modello forte è costituito dai racconti della prima guerra mondiale che si diffondono in Francia a partire dal 1916, anno di pubblicazione del Feu di Barbusse. Dando forma alle sue opere, e scegliendo quella che meglio si presta a "dire la verità" sulla miniera, Malva si situa così sulla scia di una corrente letteraria già affermata, che aveva dimostrato di avere simili intenti, ma che non è quella tematicamente o sociologicamente più vicina alla sua opera.
CONSTANT MALVA, LA MINIERA E L'ESTETICA DELLA VERITÀ
maria chiara gnocchi
2017
Abstract
The narratives of the Belgian writer Constant Malva (1903-1969) dedicated to the mine - especially those of the 30s, which are the subject of this article - seem to obey what we could call an "aesthetic of truth" for which the statute of the testimony is important, but not sufficient. Other contemporary literary works converge, between the two wars, towards this same aesthetic of the truth, whose first strong model are the First World War stories diffused in France since 1916, the year of publication of Barbusse's Le Feu. Giving shape to his works, and choosing the one that best suits to "telling the truth" about the mine, Malva follows an already established literary current, which had similar intent.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.