The text investigates the poetic and design dimension in the work of Aldo Rossi. An analysis of the project invention is proposed, moved by a deep poetic dimension that draws its own lymph - this is the hypothesis - from the concepts of history and memory elaborated by Walter Benjamin. The comparison with some theses by Walter Benjamin is also the reason to better understand the role of autobiography as a field of project experimentation. From the comparison between the history of architecture and the notion of autobiography there emerges a further interpretive category of Rossi's poetics: unpredictability. In light of these considerations, a different interpretation of the role of analogy and "montaggio compositivo" is proposed in the design of projects developed by Aldo Rossi.

Il testo indaga la dimensione poetica e progettuale nell'opera di Aldo Rossi. Viene proposta un'analisi dell'invenzione progettuale mossa da una profonda dimensione poetica che attinge la propria linfa - questa è l'ipotesi - dai concetti di storia e di memoria elaborati da Walter Benjamin. Il confronto con alcune tesi di Walter Benjamin è anche il motivo per comprendere meglio il ruolo dell'autobiografia come ambito di sperimentazione progettuale. Dal confronto tra la storia dell'architettura e la nozione di autobiografia emerge un'ulteriore categoria interpretativa della poetica di Rossi: l'imprevedibilità. Alla luce di queste considerazioni viene proposta una diversa interpretazione del ruolo dell'analogia nella ideazione e composizione/montaggio dei progetti elaborati da Aldo Rossi.

Twisted. La poetica di Aldo Rossi

ildebrando clemente
2017

Abstract

The text investigates the poetic and design dimension in the work of Aldo Rossi. An analysis of the project invention is proposed, moved by a deep poetic dimension that draws its own lymph - this is the hypothesis - from the concepts of history and memory elaborated by Walter Benjamin. The comparison with some theses by Walter Benjamin is also the reason to better understand the role of autobiography as a field of project experimentation. From the comparison between the history of architecture and the notion of autobiography there emerges a further interpretive category of Rossi's poetics: unpredictability. In light of these considerations, a different interpretation of the role of analogy and "montaggio compositivo" is proposed in the design of projects developed by Aldo Rossi.
2017
Aldo Rossi
18
43
Ildebrando, Clemente
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/619206
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact