The text investigates the poetic and design dimension in the work of Aldo Rossi. An analysis of the project invention is proposed, moved by a deep poetic dimension that draws its own lymph - this is the hypothesis - from the concepts of history and memory elaborated by Walter Benjamin. The comparison with some theses by Walter Benjamin is also the reason to better understand the role of autobiography as a field of project experimentation. From the comparison between the history of architecture and the notion of autobiography there emerges a further interpretive category of Rossi's poetics: unpredictability. In light of these considerations, a different interpretation of the role of analogy and "montaggio compositivo" is proposed in the design of projects developed by Aldo Rossi.
Il testo indaga la dimensione poetica e progettuale nell'opera di Aldo Rossi. Viene proposta un'analisi dell'invenzione progettuale mossa da una profonda dimensione poetica che attinge la propria linfa - questa è l'ipotesi - dai concetti di storia e di memoria elaborati da Walter Benjamin. Il confronto con alcune tesi di Walter Benjamin è anche il motivo per comprendere meglio il ruolo dell'autobiografia come ambito di sperimentazione progettuale. Dal confronto tra la storia dell'architettura e la nozione di autobiografia emerge un'ulteriore categoria interpretativa della poetica di Rossi: l'imprevedibilità. Alla luce di queste considerazioni viene proposta una diversa interpretazione del ruolo dell'analogia nella ideazione e composizione/montaggio dei progetti elaborati da Aldo Rossi.
Ildebrando, C. (2017). Twisted. La poetica di Aldo Rossi. Firenze : Aiòn edizioni.
Twisted. La poetica di Aldo Rossi
ildebrando clemente
2017
Abstract
The text investigates the poetic and design dimension in the work of Aldo Rossi. An analysis of the project invention is proposed, moved by a deep poetic dimension that draws its own lymph - this is the hypothesis - from the concepts of history and memory elaborated by Walter Benjamin. The comparison with some theses by Walter Benjamin is also the reason to better understand the role of autobiography as a field of project experimentation. From the comparison between the history of architecture and the notion of autobiography there emerges a further interpretive category of Rossi's poetics: unpredictability. In light of these considerations, a different interpretation of the role of analogy and "montaggio compositivo" is proposed in the design of projects developed by Aldo Rossi.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.