At the time of his death, Roland Barthes was writing a novel entitled Vita Nova, which remained unfinished. The aim of my book is to trace the steps of Barthes’ final uncompleted project, to reveal how this consideration of the novel genre as a creative process actually became a re-consideration of his own work. My work examines a new way of looking at essay writing, placing it between critical and narrative discourse. The book's first part is entitled “L’aura del romanzo” and is in two chapters: “L’abito del critico” and “Vita Nova e il simulacro del romanzo”. It focuses on Barthes’ statements during his lecture course La préparation du roman at the Collège de France, and on the schemes of his novels. The aim of this first part is to demonstrate the intertextual nature of the Vita Nova project. The second part is entitled “Una strana indole del saggio” and contains two chapters, “Lessico d’insieme: saggistica e narrazione” and “Prove d’intersezione: la trilogia dell’ultimo Barthes”. It examines some concepts derivable from Barthes’ final work and analyzes his later ideas on genre contamination. Additionally, the book offers a chronological appendix of edited and unpublished texts, held in the Institut Mémoires de l'Édition Contemporaine’s archive, in Caen (France).

Poco prima di una morte improvvisa, Roland Barthes annunciò pubblicamente il progetto di scrivere un romanzo: progetto di cui rimangono alcuni scarni schemi preparatori e molte tracce disseminate nei suoi ultimi scritti o nei corsi al Collège de France degli anni 1978/1979 e 1979/1980. Raccogliendo pazientemente queste tracce, il saggio insegue il fantasma di un libro mai scritto, Vita Nova, non solo per interrogarne le ambizioni, gli slanci e le battute d’arresto, ma per utilizzarlo come lente attraverso la quale rileggere tutto “l’ultimo Barthes”, sempre più insofferente di fronte alle convenzioni retoriche del discorso critico (anche del proprio) e teso alla ricerca di un impossibile punto di equilibrio, di una nuova forma pericolosamente in bilico tra saggio e narrazione, tra il romanzo e la teoria. La prima parte, dal titolo “L’aura del romanzo” e costituita dai capitoli “L’abito del critico” e “Vita Nova e il simulacro del romanzo”, s’incentra sulle dichiarazioni di Barthes, contenute soprattutto nel suo corso al Collège de France dal titolo "La préparation du roman", e sugli schemi del romanzo, per dimostrare il carattere profondamente intertestuale del progetto stesso. La seconda parte, dal titolo “Una strana indole del saggio” e costituita dai capitoli “Lessico d’insieme: saggistica e narrazione” e “Prove d’intersezione: la trilogia dell’ultimo Barthes” passa a considerare alcuni concetti operativi estraibili dall’ultima produzione dell’autore, nonché ad analizzare le sue ultime opere dalla prospettiva di una contaminazione tra generi.

Gallerani, G.M. (2013). Roland Barthes e la tentazione del romanzo. Milano : Morellini.

Roland Barthes e la tentazione del romanzo

GALLERANI, GUIDO MATTIA
2013

Abstract

At the time of his death, Roland Barthes was writing a novel entitled Vita Nova, which remained unfinished. The aim of my book is to trace the steps of Barthes’ final uncompleted project, to reveal how this consideration of the novel genre as a creative process actually became a re-consideration of his own work. My work examines a new way of looking at essay writing, placing it between critical and narrative discourse. The book's first part is entitled “L’aura del romanzo” and is in two chapters: “L’abito del critico” and “Vita Nova e il simulacro del romanzo”. It focuses on Barthes’ statements during his lecture course La préparation du roman at the Collège de France, and on the schemes of his novels. The aim of this first part is to demonstrate the intertextual nature of the Vita Nova project. The second part is entitled “Una strana indole del saggio” and contains two chapters, “Lessico d’insieme: saggistica e narrazione” and “Prove d’intersezione: la trilogia dell’ultimo Barthes”. It examines some concepts derivable from Barthes’ final work and analyzes his later ideas on genre contamination. Additionally, the book offers a chronological appendix of edited and unpublished texts, held in the Institut Mémoires de l'Édition Contemporaine’s archive, in Caen (France).
2013
205
9788862982771
Gallerani, G.M. (2013). Roland Barthes e la tentazione del romanzo. Milano : Morellini.
Gallerani, Guido Mattia
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/572793
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact