Cultural Heritage can be semiotically defined as the result of a codifying action operated by different subjects in a negotiation situation. In contemporary societies users are the main subjects or the Cultural Heritage production. This generates a Darwinian selection process. Web 2.0 with its User Generated approach represents a system for the selection of contents by the users. Such a system can be applied to Cultural Heritage production. En example is given and some conclusions are drawn.
Il patrimonio culturale si può definire semioticamente come il risultato di un'azione di codifica operato da soggetti diversi in una situazione di negoziazione. Nelle società contemporanee la fruizione è il soggetto principale della produzione del patrimonio culturale. Questo genera un processo di selezione darwiniana. Il web 2.0 con l'approccio User Generated Content rappresenta un sistema per la selezione di contenuti da parte degli utenti. Un sistema di questo tipo può essere applicato alla produzione del patrimonio culturale. Viene dato un esempio e tratte alcune conclusioni.
proni, g. (2014). Il museo generato dall'utente e il darwinismo nella costruzione del patrimonio culturale. Milano : Rizzoli.
Il museo generato dall'utente e il darwinismo nella costruzione del patrimonio culturale
PRONI, GIAMPAOLO
2014
Abstract
Cultural Heritage can be semiotically defined as the result of a codifying action operated by different subjects in a negotiation situation. In contemporary societies users are the main subjects or the Cultural Heritage production. This generates a Darwinian selection process. Web 2.0 with its User Generated approach represents a system for the selection of contents by the users. Such a system can be applied to Cultural Heritage production. En example is given and some conclusions are drawn.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.