The essays of this volume aim at introducing a dialogue among experts interacting with each other about topics regarding cultural heritage at school, in museums and on the territory. Thanks to the changes covered by the school reform, cultural heritage is acknowledged as a sound educational opportunity in order to arouse interest and motivation in young generations, right from their cultural roots. This feature enhances the fact that heritage cannot only coincide with active knowledge methodologies, but should also be seen within a problem posing pedagogy able to define a cultural project, developing suitable and shared strategies between schools and museums. This volume consists of the following three parts. The first part collects a series of essays about “The cultural Heritage between schools and museums”. The second part points out the achievement of a shared process carried out by schools and universities, regarding the first edition of the project “School heritage education”, in 2014-2015. The third part deepens the main elements characterising experiences with the cultural heritage recorded in the course of the project, by different level school teachers.

Gli scritti di questo volume presentano un dialogo a più voci tra esperti che si confrontano sui temi dell’educazione al patrimonio culturale nella scuola, nei musei e sul territorio. Anche alla luce dei cambiamenti previsti dalla riforma scolastica, il patrimonio culturale viene riconosciuto come occasione di formazione essenziale per imprimere interesse e passione ai giovani, partendo dalle proprie radici culturali. Questo aspetto sottolinea come l’esperienza al patrimonio non possa coincidere soltanto con una o più metodologie attive di conoscenza ma che debba collocarsi all’interno di una pedagogia problematizzante che sappia definire il progetto culturale sviluppando strategie idonee e condivise tra scuola e musei. Il presente volume restituisce alcuni linee interpretative articolandosi in tre parti. La prima parte del volume raccoglie le riflessioni sul Patrimonio culturale tra scuola e museo. La seconda parte del volume rappresenta il punto di arrivo di riflessioni condivise tra il mondo scolastico e universitario nell’ambito della prima edizione del progetto “Formare al patrimonio della scuola” realizzato nell’anno 2014/2015. La terza parte del volume approfondisce i principali elementi che caratterizzano le esperienze con il patrimonio culturale, documentate nel corso del progetto, dagli insegnanti referenti delle scuole di ogni ordine e grado.

Chiara Panciroli (2015). Formare al Patrimonio nella scuola e nei musei. Verona-Bolzano : QuiEdit.

Formare al Patrimonio nella scuola e nei musei

PANCIROLI, CHIARA
2015

Abstract

The essays of this volume aim at introducing a dialogue among experts interacting with each other about topics regarding cultural heritage at school, in museums and on the territory. Thanks to the changes covered by the school reform, cultural heritage is acknowledged as a sound educational opportunity in order to arouse interest and motivation in young generations, right from their cultural roots. This feature enhances the fact that heritage cannot only coincide with active knowledge methodologies, but should also be seen within a problem posing pedagogy able to define a cultural project, developing suitable and shared strategies between schools and museums. This volume consists of the following three parts. The first part collects a series of essays about “The cultural Heritage between schools and museums”. The second part points out the achievement of a shared process carried out by schools and universities, regarding the first edition of the project “School heritage education”, in 2014-2015. The third part deepens the main elements characterising experiences with the cultural heritage recorded in the course of the project, by different level school teachers.
2015
381
9788864643489
Chiara Panciroli (2015). Formare al Patrimonio nella scuola e nei musei. Verona-Bolzano : QuiEdit.
Chiara Panciroli
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/555808
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact