Marzabotto is the best preserved Etruscan town. It was founded on astronomical principles around 500 BC, and still retains intact its urban layout, with housing areas, sacred areas, and necropolis. Marzabotto, whose ancient name was Kainua, is the only Etruscan town wherein is possible to reconstruct all its stages starting from the foundation ritual, which has left traces on the ground and is also reflected in the urban form. The archaeological evidences, even if extremely important on a scientific level, have however a little visual impact, as the walls are conserved only at the level of the foundations. The project, which is part of an established activity of excavation and study by the Chair of Etruscology of Bologna, therefore aims to the philological reconstruction of the ancient architectural structures, that will be recreated thanks to the most innovative transmedial technologies; in this way the archaeological site and the museum will be provided by adeguate systems of perception and disclosure of the archaeological reality, fully reconstructed in all its aspects. The project is thus fully inserted into the most current international debate on cultural heritage, focused on the themes of Virtual Cultural Heritage and, with regard to this project, especially on 3D reconstruction techniques for their use with augmented reality and web. The purpose of this project is therefore to integrate this new communication systems with contents and informations deducted from the study of the context. The innovative character of the project, which goes beyond the virtual reconstruction of the ancient city (already established practice in archaeological sites), emerges from the desire to: adapt the communication to the specific characteristics of the context, to a wide range of users, and also to test technologies that will be useful for the full immersion in a complex and lost reality, which can be however reconstructed in its concrete aspects and even in its ideological and ritual setups. To achieve this, the project is based on the dialogue between archaeologists (DiSCi - Department of Archaeology - University of Bologna), architects, engineers and computer technicians (CINECA - Inter-university Consortium and SILAB - Department of Architecture - University of Bologna). The project aims to enhance the archaeological site not only for its high cultural value, but also in terms of business and tourism development and territorial growth promotion policies. All this will be achieved with the full cooperation of: the conservation authorities (Soprintendenza per i beni culturali dell'Emilia Romagna, Direzione Regionale per i Beni Culturali e Paesaggistici dell'Emilia Romagna), and the political and economic authorities (Comune di Marzabotto, Provincia di Bologna), support partners of this project.

Marzabotto è la città etrusca meglio conservata. Fondata su principi astronomici attorno al 500 a.C., la città conserva intatto l'impianto urbano, restituendo alla conoscenza i settori abitativi, le aree sacre e le necropoli. Marzabotto, il cui nome antico era Kainua, è l'unica città etrusca per la quale è possibile ricostruire in tutte le sue tappe il rituale di fondazione, che ha lasciato tracce sul terreno ed è riflesso nella forma urbana. L'evidenza archeologica, pur straordinariamente importante sul piano scientifico, è però di scarso impatto poiché non conservata negli alzati ma solo al livello dei muri di fondazione. Il progetto, che si inserisce in una consolidata attività di scavo e di studio della Cattedra di Etruscologia di Bologna, mira dunque alla ricostruzione filologica delle strutture architettoniche antiche, restituite alla evidenza secondo le più innovative tecnologie transmediali, che traducono l'esigenza di dotare l'area archeologica ed il museo di adeguati sistemi di percezione e di divulgazione della realtà archeologica ricostruita nei suoi molteplici aspetti. Lo studio analitico delle strutture antiche si coniuga con l'approccio delle tecnologie digitali applicate al patrimonio culturale e finalizzate alla documentazione e alla fruizione dei dati restituiti. Il progetto si inserisce così a pieno titolo nel dibattito internazionale più attuale sui Beni Culturali, incentrato sui temi del Virtual Cultural Heritage e, per quel che riguarda questo progetto, in particolare sulle ricostruzioni 3D per fruizioni con tecniche di Augmented Reality e via Web. L'obiettivo di questo progetto è dunque la sperimentazione di sistemi integrati di comunicazione di contenuti ed informazioni desunti dallo studio del contesto. Il carattere innovativo del progetto, che va al di là della ricostruzione virtuale della città antica (prassi ormai consolidata nei siti archeologici), emerge dalla volontà di commisurare la comunicazione alle specifiche caratteristiche del contesto e al target differenziato dei fruitori e di sperimentare tecnologie utili alla immersione in una realtà complessa perduta ma ricostruibile nei suoi aspetti più concreti e persino nei suoi apparati ideologici e rituali. A tal fine il progetto si fonda sul dialogo tra archeologi (Sezione di Archeologia del DiSCi di Bologna), architetti, ingegneri ed informatici (CINECA Consorzio interuniversitario e SILAB del Dipartimento di Architettura di Bologna). Il progetto mira a valorizzare il sito archeologico non solo per la sua alta valenza culturale, ma anche sul piano dello sviluppo commerciale e turistico, favorendo le politiche di crescita territoriale e trovando in questo la piena condivisione degli Enti di tutela (Soprintendenza per i Beni archeologici dell'Emilia Romagna, Direzione Regionale per i Beni Culturali e Paesaggistici dell'Emilia Romagna) e di gestione politica ed economica (Comune di Marzabotto, Provincia di Bologna), che sono partner a sostegno di questo progetto.

KAINUA. Restituire, percepire, divulgare l'assente. Tecnologie transmediali per la città etrusca di Marzabotto

GAUCCI, ANDREA
2017

Abstract

Marzabotto is the best preserved Etruscan town. It was founded on astronomical principles around 500 BC, and still retains intact its urban layout, with housing areas, sacred areas, and necropolis. Marzabotto, whose ancient name was Kainua, is the only Etruscan town wherein is possible to reconstruct all its stages starting from the foundation ritual, which has left traces on the ground and is also reflected in the urban form. The archaeological evidences, even if extremely important on a scientific level, have however a little visual impact, as the walls are conserved only at the level of the foundations. The project, which is part of an established activity of excavation and study by the Chair of Etruscology of Bologna, therefore aims to the philological reconstruction of the ancient architectural structures, that will be recreated thanks to the most innovative transmedial technologies; in this way the archaeological site and the museum will be provided by adeguate systems of perception and disclosure of the archaeological reality, fully reconstructed in all its aspects. The project is thus fully inserted into the most current international debate on cultural heritage, focused on the themes of Virtual Cultural Heritage and, with regard to this project, especially on 3D reconstruction techniques for their use with augmented reality and web. The purpose of this project is therefore to integrate this new communication systems with contents and informations deducted from the study of the context. The innovative character of the project, which goes beyond the virtual reconstruction of the ancient city (already established practice in archaeological sites), emerges from the desire to: adapt the communication to the specific characteristics of the context, to a wide range of users, and also to test technologies that will be useful for the full immersion in a complex and lost reality, which can be however reconstructed in its concrete aspects and even in its ideological and ritual setups. To achieve this, the project is based on the dialogue between archaeologists (DiSCi - Department of Archaeology - University of Bologna), architects, engineers and computer technicians (CINECA - Inter-university Consortium and SILAB - Department of Architecture - University of Bologna). The project aims to enhance the archaeological site not only for its high cultural value, but also in terms of business and tourism development and territorial growth promotion policies. All this will be achieved with the full cooperation of: the conservation authorities (Soprintendenza per i beni culturali dell'Emilia Romagna, Direzione Regionale per i Beni Culturali e Paesaggistici dell'Emilia Romagna), and the political and economic authorities (Comune di Marzabotto, Provincia di Bologna), support partners of this project.
2017
2014
Andrea Gaucci
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/395104
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