This essay focuses on the stylistic rediscovery of a fifteenth-century terracotta bust with the effigy of Cardinal Albornoz. The artwork was probably commissioned in the second half of the 80s of the XV century, and it has always been kept at the Real Colegio of Spain in Bologna. The bust is attributed to the first artistic period of the famous Bolognese sculptor Vincenzo Onofri; the attribution is based on a long stylistic investigation, with numerous comparisons between other terracotta artworks of the master, but also on the data uncovered by the restoration and on the historical specificity context. The high quality of the artwork, which preserved the original polychromatic coloring, and other proto-classical characteristics, is an important proof of the relationship between Onofri’s art and the best artworks of the Bentivoglio Hera. Across the centuries the bust had a great iconographic fortune, in fact the modern portraits of the Albornoz took their physiognomy from it. Finally, a documentary investigation at the archive of the Real Colegio revealed that, between the 20s and the 30s of the last century, several plaster copies of the bust were made to celebrate the cardinal’s memory and the Institution’s prestige.

L’intervento è dedicato alla piena riscoperta stilistica di un busto quattrocentesco con l’effige del Cardinale Albornoz, opera commissionata verosimilmente nella seconda metà degli anni ’80 del XV secolo e da sempre conservata al Real Colegio di Spagna di Bologna. Dopo una lunga indagine stilistica, sulla base di numerosi confronti con le opere di Vincenzo Onofri, dei dati emersi durante il restauro e delle specificità storiche dell’oggetto artistico, il busto viene attribuito alla prima produzione del celebre scultore bolognese. Dall’analisi delle sue caratteristiche emerge una terracotta di grande qualità che ha conservato anche una parte consistente della coloritura originaria, in cui l’artista infonde caratteri stilistici puntuali, in linea con i migliori sviluppi della produzione cittadina di epoca bentivolesca. Alla poca fortuna che l’opera ha avuto in ambito storiografico si contrappone una notevole fortuna iconografica, poiché tutti i ritratti moderni del Cardinale mostrano le sembianze della bella terracotta policroma. Infine, l’indagine documentaria presso il Real Colegio ha disvelato come tra gli anni ’20 e gli anni ’30 del Novecento, per celebrare il ruolo e l’importanza di Albornoz e dell’istituzione ispanica, vennero realizzate e diffuse diverse copie del busto in gesso.

Cova, P. (2018). Il busto del Cardinale Albornoz del Real Colegio di Spagna. Ipotesi per un'opera "poco nota" di Vincenzo Onofri e alcune considerazioni sulla sua produzione plastica al tempo dei Bentivoglio. BOLOGNA : Bononia University Press.

Il busto del Cardinale Albornoz del Real Colegio di Spagna. Ipotesi per un'opera "poco nota" di Vincenzo Onofri e alcune considerazioni sulla sua produzione plastica al tempo dei Bentivoglio

Cova P
2018

Abstract

This essay focuses on the stylistic rediscovery of a fifteenth-century terracotta bust with the effigy of Cardinal Albornoz. The artwork was probably commissioned in the second half of the 80s of the XV century, and it has always been kept at the Real Colegio of Spain in Bologna. The bust is attributed to the first artistic period of the famous Bolognese sculptor Vincenzo Onofri; the attribution is based on a long stylistic investigation, with numerous comparisons between other terracotta artworks of the master, but also on the data uncovered by the restoration and on the historical specificity context. The high quality of the artwork, which preserved the original polychromatic coloring, and other proto-classical characteristics, is an important proof of the relationship between Onofri’s art and the best artworks of the Bentivoglio Hera. Across the centuries the bust had a great iconographic fortune, in fact the modern portraits of the Albornoz took their physiognomy from it. Finally, a documentary investigation at the archive of the Real Colegio revealed that, between the 20s and the 30s of the last century, several plaster copies of the bust were made to celebrate the cardinal’s memory and the Institution’s prestige.
2018
DOMUS HISPANICA El Real Colegio de España y el cardenal Gil de Albornoz en la Historia del Arte
347
358
Cova, P. (2018). Il busto del Cardinale Albornoz del Real Colegio di Spagna. Ipotesi per un'opera "poco nota" di Vincenzo Onofri e alcune considerazioni sulla sua produzione plastica al tempo dei Bentivoglio. BOLOGNA : Bononia University Press.
Cova, P
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/1022233
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact