Among the most characterizing (and recognizable) aspects of the language abilities of individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD), a central role is played by suprasegmental alterations, both at the receptive and expressive levels. However, many of the current findings are far from conclusive. This study fits within this line of research by investigating the rhythmic features of the speech of this clinical population. To this end, a corpus of narrative semi-spontaneous speech, produced by 14 school-aged children (6-12 y.o.) with high-functioning ASD and an equal number of peers with typical linguistic and cognitive development, was acoustically analyzed. The results suggest that the phonetic atypicalities associated with ASD can be captured by the %V and VtoV metrics, in a model that allows for the observation of a significant slowing of speech associated with a consistent lengthening of vocalic intervals.
Tra gli aspetti più caratterizzanti (e riconoscibili) delle abilità linguistiche di individui con Disturbo dello Spettro Autistico (ASD) un ruolo centrale è giocato dalle alterazioni di natura soprasegmentale, sul piano sia recettivo sia espressivo. Tuttavia, molti dei risultati a disposizione della comunità scientifica risultano ad oggi non univoci. Lo studio si inserisce in tale linea di ricerca indagando le caratteristiche ritmiche dell’eloquio di questa popolazione clinica: a tal fine, è stato analizzato acusticamente un corpus di parlato semi-spontaneo che raccoglie produzioni narrative di 14 bambini di età scolare (6-12 anni) con ASD ad alto funzionamento ed altrettanti coetanei con sviluppo linguistico e cognitivo tipico. I risultati suggeriscono che le atipicità fonetiche associate all’autismo sono catturabili dalle metriche %V e VtoV, in un modello che consente di osservare un significativo rallentamento dell’eloquio associato ad un consistente allungamento degli intervalli vocalici.
Fantini, V., Gagliardi, G., Maffia, M. (2025). Il parlato di bambini con Disturbo dello Spettro Autistico. Un'analisi ritmica.. Roma : Aracne.
Il parlato di bambini con Disturbo dello Spettro Autistico. Un'analisi ritmica.
Gloria Gagliardi;
2025
Abstract
Among the most characterizing (and recognizable) aspects of the language abilities of individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD), a central role is played by suprasegmental alterations, both at the receptive and expressive levels. However, many of the current findings are far from conclusive. This study fits within this line of research by investigating the rhythmic features of the speech of this clinical population. To this end, a corpus of narrative semi-spontaneous speech, produced by 14 school-aged children (6-12 y.o.) with high-functioning ASD and an equal number of peers with typical linguistic and cognitive development, was acoustically analyzed. The results suggest that the phonetic atypicalities associated with ASD can be captured by the %V and VtoV metrics, in a model that allows for the observation of a significant slowing of speech associated with a consistent lengthening of vocalic intervals.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
FantiniETAL.pdf
accesso aperto
Descrizione: Capitolo
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale (CCBYNC)
Dimensione
5.61 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.61 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


