The paper aims at discussing the structure and partially examine the contents of the digital course, in Italian language, «Fundamentals of Environmental Education and Education for Sustainability for primary school» («Fondamenti di educazione ambientale ed educazione alla sostenibilità per la scuola primaria»). The course unfolded within the Ph.D. project «Educating for Sustainability, Teacher Training, and Publishing Industry» in Pedagogical Sciences at the University of Bologna. It was developed in collaboration with the Italian publishing house GiuntiEDU – partner of the Ph.D. project – by Elisa Cappuccio and Stefano Piastra, and it provides an introduction to environmental education and education for sustainable development at the primary school level. The five modules of the course deconstruct misconceptions and stereotypes related to the disciplines, and they focus on some fundamental themes (such as nature conservation, the definition of the sustainable development concept, and so on). National and international guidelines and teaching methodologies are also examined in depth, and some possible classroom activities are provided.
Il contributo presenta la struttura e approfondisce parte dei contenuti del videocorso «Fondamenti di educazione ambientale ed educazione alla sostenibilità per la scuola primaria» realizzato entro il progetto di dottorato PON in Scienze Pedagogiche dell’Alma Mater Studiorum Università di Bologna «Educare alla sostenibilità, formazione degli insegnanti, mondo editoriale» (37° ciclo). Il corso è stato sviluppato in collaborazione con la casa editrice GiuntiEDU – partner del progetto di dottorato –, curato da Elisa Cappuccio e Stefano Piastra e offre un’introduzione alle discipline dell’educazione ambientale e alla sostenibilità nella scuola primaria, obbligatorie dal 2020 entro l’educazione civica. I cinque moduli realizzati decostruiscono misconcezioni e stereotipi esistenti, focalizzandosi su alcuni nuclei tematici di base (la differenza tra crescita e sviluppo, la conservazione naturale, la nascita e la definizione del concetto di sviluppo sostenibile). Vengono approfondite linee guida italiane e internazionali, possibili metodologie didattiche e, infine, presentate delle proposte didattiche per la scuola primaria.
Cappuccio, E. (2024). Fundamentals of Environmental Education and Education for Sustainability. A digital course for primary school teachers. Bergamo : Zeroseiup.
Fundamentals of Environmental Education and Education for Sustainability. A digital course for primary school teachers
Elisa Cappuccio
2024
Abstract
The paper aims at discussing the structure and partially examine the contents of the digital course, in Italian language, «Fundamentals of Environmental Education and Education for Sustainability for primary school» («Fondamenti di educazione ambientale ed educazione alla sostenibilità per la scuola primaria»). The course unfolded within the Ph.D. project «Educating for Sustainability, Teacher Training, and Publishing Industry» in Pedagogical Sciences at the University of Bologna. It was developed in collaboration with the Italian publishing house GiuntiEDU – partner of the Ph.D. project – by Elisa Cappuccio and Stefano Piastra, and it provides an introduction to environmental education and education for sustainable development at the primary school level. The five modules of the course deconstruct misconceptions and stereotypes related to the disciplines, and they focus on some fundamental themes (such as nature conservation, the definition of the sustainable development concept, and so on). National and international guidelines and teaching methodologies are also examined in depth, and some possible classroom activities are provided.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Fundamentals of Environmental Education and Education for Sustainability..pdf
accesso riservato
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
114.02 kB
Formato
Adobe PDF
|
114.02 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


