Since the 1980s, a “‘hyperarchivistique’ du point de vue de la création chorégraphique, tant les processus et dispositifs de création s'exposent en reprises ou re-créations en affirmant leurs hypertextualités” trend has been rampant internationally . An explosion of nostalgia for the near past, coupled with a problematized rethinking of it, has invested the field of theatrological studies and, while continuing to maintain a firm focus on the classical repertoire, has also gone on to involve other areas of the multilingual world of dance, in the multiplication of practices that we can bring under the now established, albeit generic, label of reworking, and which, in the variety of possible approaches it includes, we propose to decline at least into: resumption, rearrangement, reconstruction and reinvention; also, to employ the all-encompassing and synonymous terms-umbrella remake and version. The essay applcates this terminology to a case study, the famous performance “The Rite of Spring,” whose declensions in the Italian cultural context it follows.
A partire dagli anni Ottanta del Novecento è dilagata a livello internazionale una tendenza «“hyperarchivistique” du point de vue de la création chorégraphique, tant les processus et dispositifs de création s’exposent en reprises ou re-créations en affirmant leurs hypertextualités» . Una esplosione di nostalgia per il passato prossimo, unita a un suo problematizzato ripensamento, ha investito l’ambito degli studi teatrologici e, pur continuando a mantenere salda l’attenzione per il repertorio classico, è andata a coinvolgere anche altri ambiti del multilinguistico mondo della danza, nel moltiplicarsi di pratiche che possiamo fare rientrare sotto l’ormai consolidata, per quanto generica, etichetta del reworking, e che, nella varietà di possibili approcci che include, proponiamo di declinare almeno in: ripresa, riallestimento, ricostruzione e reinvenzione; inoltre, di impiegare gli onnicomprensivi e sinonimici termini-ombrello rifacimento e versione. Il saggio applcica questa terminologia a un caso di studio, il celebre spettacolo "La Sagra della primavera", di cui segue le declinazioni nel contesto culturale italiano.
Cervellati, E. (2025). Attraversare il tempo. Tracce del teatro e della danza italiani degli anni Ottanta nell’archivio del Romaeuropa Festival. Mantova : Il Rio.
Attraversare il tempo. Tracce del teatro e della danza italiani degli anni Ottanta nell’archivio del Romaeuropa Festival
elena cervellati
2025
Abstract
Since the 1980s, a “‘hyperarchivistique’ du point de vue de la création chorégraphique, tant les processus et dispositifs de création s'exposent en reprises ou re-créations en affirmant leurs hypertextualités” trend has been rampant internationally . An explosion of nostalgia for the near past, coupled with a problematized rethinking of it, has invested the field of theatrological studies and, while continuing to maintain a firm focus on the classical repertoire, has also gone on to involve other areas of the multilingual world of dance, in the multiplication of practices that we can bring under the now established, albeit generic, label of reworking, and which, in the variety of possible approaches it includes, we propose to decline at least into: resumption, rearrangement, reconstruction and reinvention; also, to employ the all-encompassing and synonymous terms-umbrella remake and version. The essay applcates this terminology to a case study, the famous performance “The Rite of Spring,” whose declensions in the Italian cultural context it follows.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.