The chapter traces the general outlines of theatrical dance from 1821 to 1899, investigating cultural policy, censorship processes, the creation and circulation of ballo grande and démi-charactère dances and their reviews in different Italian contexts. Archive sources, dance librettos and the press reveal a new historiographical frame of reference: the wave of French Romantic ballet, the construction of national identity from the Risorgimento period to the Unification of Italy, Manzotti's and Marenco's ballo grande and the turn-of-the-century crisis.
Il capitolo traccia le linee generali della danza teatrale dal 1821 al 1899, indagando la politica culturale, i processi di censura, la creazione e la circolazione di balli grandi e di mezzo carattere con le relative recensioni in diversi contesti italiani. Le fonti d'archivio, i libretti di ballo e la stampa fanno emergere un nuovo quadro di riferimento storiografico: l'ondata del balletto romantico francese, la costruzione dell'identità nazionale dal periodo risorgimentale all'Unità d'Italia, i grandi balli di Manzotti e Marenco e la crisi di fine secolo.
Fabris, R.M. (2011). L'Ottocento. Il balletto romantico. Torino : EDT.
L'Ottocento. Il balletto romantico
Rita Maria Fabris
Primo
2011
Abstract
The chapter traces the general outlines of theatrical dance from 1821 to 1899, investigating cultural policy, censorship processes, the creation and circulation of ballo grande and démi-charactère dances and their reviews in different Italian contexts. Archive sources, dance librettos and the press reveal a new historiographical frame of reference: the wave of French Romantic ballet, the construction of national identity from the Risorgimento period to the Unification of Italy, Manzotti's and Marenco's ballo grande and the turn-of-the-century crisis.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


