hrough a historical and theoretical analysis, this essay highlights the evolution of video art, from the early experiments of the 1960s to the most recent technological innovations. The essay examines key artists and movements that have contributed to defining this artistic language, as well as its impact on the contemporary cultural landscape and the role of museums in preserving and promoting these works. Additionally, it delves into the relationship between video art and society, emphasizing its critical and experimental role within the framework of new forms of visual communication and museum institutions.
Attraverso un'analisi storica e teorica, il saggio mette in luce l'evoluzione della videoarte, dai primi esperimenti degli anni '60 fino alle più recenti innovazioni tecnologiche. Vengono esaminati i principali artisti e movimenti che hanno contribuito alla definizione di questo linguaggio artistico, nonché il suo impatto sul panorama culturale contemporaneo e sul ruolo dei musei nella conservazione e valorizzazione di queste opere. Il saggio approfondisce anche il rapporto tra videoarte e società, evidenziando il suo ruolo critico e sperimentale nel contesto delle nuove forme di comunicazione visiva e delle istituzioni museali.
Lena, A.P. (2023). Dai media fisici alla postmedialità: videoarte. Genova : Sagep.
Dai media fisici alla postmedialità: videoarte
Lena Alessandro Paolo
2023
Abstract
hrough a historical and theoretical analysis, this essay highlights the evolution of video art, from the early experiments of the 1960s to the most recent technological innovations. The essay examines key artists and movements that have contributed to defining this artistic language, as well as its impact on the contemporary cultural landscape and the role of museums in preserving and promoting these works. Additionally, it delves into the relationship between video art and society, emphasizing its critical and experimental role within the framework of new forms of visual communication and museum institutions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


