The study area proposed in the call for projects contains several architectural and urban themes of great interest for their exemplary character in the panorama of city construction. The street, the square, the pedestrian paths, the stairways, the paths and the urban park are the terms of the question on which we tried to reason in order to hypothesize an answer that could be able to articulate places suitable for carrying out the most diverse human activities. Places that should be prepared for socializing, living, working, studying or leisure, with particular attention to the student community that daily passes through or stops in these spaces that have within them a great unexpressed potential. The pre-existing buildings, such as the former slaughterhouse and the university buildings designed by Giuseppe Nicolosi, provide the measure with which to deal and in their development on the slope, adapting to the contour lines up to the current Rectorate – the work of Luigi Vanvitelli and Carlo Murena – confirm the vertical city that characterizes Perugia. A city made of overlapping levels and simple, composed and unexcessive cubic volumes. Constructions of solid masonry without too many frills, perhaps an echo of the Etruscan heritage that the Romans do not seem to have managed to scratch? Perugia's condition as a city on a slope means that the articulation of urban spaces builds, in its variety, new perspective planes that change according to the observation point or the atmospheric conditions, with lights and shadows that enhance the depth and the sense of physical and temporal overlapping. The theme of overlapping, both physical and historical, is characteristic of many cities in our country and Perugia is certainly not exempt. A city that generally has not substantially replaced itself, and the ancient traces of the walls, palaces or terraced buildings are alive and present in the body of the city's architecture. The fronts of the buildings are a continuous historical palimpsest that accompanies the visitor as he gets lost among the streets, climbs and stairways of the ancient urban center. These wall overlaps, with wounds and compensations, often highlighted in modern times and in some cases even in an excessive and obsessive way, testify to an intelligence that oscillates between the pragmatic and the awareness of the need to preserve the collective memory of the place. The "archaeological" traces are thus an essential reason and starting point in the construction of the new that is found in different parts of the urban complex of Perugia. No less so is the intervention of the new classrooms in Palazzo Florenzi di Nicolosi, in which in the great hall the Etruscan walls become not so much a backdrop but the term of measurement of the collective space.
L’area di studio proposta nella call for projects racchiude in sé diversi temi architettonici e urbani di grande interesse per il loro carattere di esemplarità nel panorama della costruzione della città. La strada, la piazza, i percorsi pedonali, le scalinate, i sentieri e il parco urbano sono i termini della questione su cui si è provato a ragionare per ipotizzare una risposta che potesse essere in grado di articolare dei luoghi atti allo svolgimento delle più diverse attività umane. Luoghi che dovrebbero essere predisposti alla socialità, alla residenza, al lavoro, allo studio o allo svago, con particolare riguardo alla comunità studentesca che quotidianamente attraversa o sosta in questi spazi che hanno in sé una grande potenzialità inespressa. Le preesistenze, come l’ex-Macello e gli edifici universitari pensati da Giuseppe Nicolosi, danno la misura con cui confrontarsi e nel loro svilupparsi sul pendio, adattandosi alle curve di livello fino all’odierno Rettorato – opera di Luigi Vanvitelli e Carlo Murena – confermano la città verticale che caratterizza Perugia. Città fatta per piani sovrapposti e volumi cubici semplici, composti e senza eccessi. Costruzioni di solide murature senza troppi fronzoli, eco forse dell’eredità etrusca che i romani non sembrano essere riusciti a scalfire? La condizione di città in pendio di Perugia fa sì che l’articolazione degli spazi urbani costruisca, nella sua varietà, inediti piani prospettici che si modificano in ragione del punto di osservazione o delle condizioni atmosferiche, con luci e ombre che ne esaltano la profondità e il senso di sovrapposizione fisica e temporale. Il tema della sovrapposizione, fisica e storica, è caratteristico di molte città del nostro paese e Perugia non ne è certo esente. Città che generalmente non ha sostanzialmente sostituito se stessa, e le tracce antiche delle mura, dei palazzi o degli edifici a schiera, sono vive e presenti nel corpo dell’architettura della città. I fronti delle costruzioni sono un continuo palinsesto storico che accompagna il visitatore nel perdersi tra le strade, salite e scalinate del centro antico urbano. Queste sovrapposizioni murarie, con ferite e risarcimenti, soventemente evidenziate in epoca moderna e in alcuni casi anche in maniera eccessiva e ossessiva, testimoniano comunque un’intelligenza che oscilla tra il pragmatico e la consapevolezza della necessità di conservazione della memoria collettiva del luogo. Le tracce “archeologiche” sono così motivo e punto di partenza imprescindibile nella costruzione del nuovo che si ritrova in diverse parti dell’insieme urbano perugino. Non di meno è così l’intervento delle nuove aule in palazzo Florenzi di Nicolosi, in cui nell’aula magna le mura etrusche diventano non tanto un fondale ma il termine di misura dello spazio collettivo.
Fera, F.S. (2024). Progetto urbano per la cittadella universitaria di Perugia nell'area della Conca..
Progetto urbano per la cittadella universitaria di Perugia nell'area della Conca.
Francesco Saverio Fera
Primo
2024
Abstract
The study area proposed in the call for projects contains several architectural and urban themes of great interest for their exemplary character in the panorama of city construction. The street, the square, the pedestrian paths, the stairways, the paths and the urban park are the terms of the question on which we tried to reason in order to hypothesize an answer that could be able to articulate places suitable for carrying out the most diverse human activities. Places that should be prepared for socializing, living, working, studying or leisure, with particular attention to the student community that daily passes through or stops in these spaces that have within them a great unexpressed potential. The pre-existing buildings, such as the former slaughterhouse and the university buildings designed by Giuseppe Nicolosi, provide the measure with which to deal and in their development on the slope, adapting to the contour lines up to the current Rectorate – the work of Luigi Vanvitelli and Carlo Murena – confirm the vertical city that characterizes Perugia. A city made of overlapping levels and simple, composed and unexcessive cubic volumes. Constructions of solid masonry without too many frills, perhaps an echo of the Etruscan heritage that the Romans do not seem to have managed to scratch? Perugia's condition as a city on a slope means that the articulation of urban spaces builds, in its variety, new perspective planes that change according to the observation point or the atmospheric conditions, with lights and shadows that enhance the depth and the sense of physical and temporal overlapping. The theme of overlapping, both physical and historical, is characteristic of many cities in our country and Perugia is certainly not exempt. A city that generally has not substantially replaced itself, and the ancient traces of the walls, palaces or terraced buildings are alive and present in the body of the city's architecture. The fronts of the buildings are a continuous historical palimpsest that accompanies the visitor as he gets lost among the streets, climbs and stairways of the ancient urban center. These wall overlaps, with wounds and compensations, often highlighted in modern times and in some cases even in an excessive and obsessive way, testify to an intelligence that oscillates between the pragmatic and the awareness of the need to preserve the collective memory of the place. The "archaeological" traces are thus an essential reason and starting point in the construction of the new that is found in different parts of the urban complex of Perugia. No less so is the intervention of the new classrooms in Palazzo Florenzi di Nicolosi, in which in the great hall the Etruscan walls become not so much a backdrop but the term of measurement of the collective space.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
UNIBO_Fera_Perugia.pdf
accesso riservato
Descrizione: Elaborati di progetto
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
2.69 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.69 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
|
locandina ottobre 2024_SEMINARIO.pdf
accesso riservato
Descrizione: Locandina seminario conclusivo
Tipo:
File Supplementare
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
186.34 kB
Formato
Adobe PDF
|
186.34 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
|
locandina ottobre 2024_MOSTRA.pdf
accesso riservato
Descrizione: Locandina mostra dei progetti
Tipo:
File Supplementare
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
185.37 kB
Formato
Adobe PDF
|
185.37 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
|
UNIBO_tavola_Fera_Rid.pdf
accesso riservato
Descrizione: Tavola esposto in mostra
Tipo:
Versione (PDF) editoriale / Version Of Record
Licenza:
Licenza per accesso riservato
Dimensione
6.55 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.55 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


