The contribution stems from the debate dating back to the late 1990s regarding the craft experiences that emerge within the figurative production of the Alto-Adriatica ware at Spina (second half of the 4th-3rd centuries BCE), far from being systematized. While the productive aspects are certainly stimulating and warrant further investigation, it is also true that Alto-Adriatica ware, thanks to its figurative corpus, represent a privileged field of study for exploring the cultural influences—whether direct or indirect—on the community that lived in the so-called "last Spina." Thanks to the privileged perspective of epigraphic analysis, attention is focused on a particular bilingual inscription from a funerary context and on an Alto-Adriatica lekanis with a painted letter. After a stylistic examination of the vase and comparing it with the less dominant epigraphic landscape, which might suggest scribes from the Tiber region, it is concluded that the artisan who produced the lekanis, as well as perhaps the individuals bearing Italic names and a complex cultural background that emerge in the late Spina epigraphy, are likely to be considered the expression of a "slow mobility," not belonging to the elite levels of society. This mobility contributed to the development of an original language, that of Alto Adriatica ware, which should be understood as a driving force of change and innovation within a broader cultural and figurative network that spans much of the entire peninsula south of the Po River.

Il contributo scaturisce dal dibattito datato alla fine degli anni ’90 del secolo scorso in merito alle esperienze artigianali che emergono in seno alla produzione figurata alto-adriatica a Spina (seconda metà del IV-III sec. a.C.). Allo stato attuale degli studi, si è lontani dall’aver sistematizzato la produzione alto-adriatica e in particolare quella della città-porto di Spina. Se gli aspetti produttivi sono sicuramente stimolanti e ulteriormente da approfondire, è pur vero che la ceramica alto-adriatica, grazie al suo corpus figurativo, rappresenta un campo di indagine privilegiato per scandagliare le influenze culturali più o meno dirette sulla comunità che viveva nella cd. “ultima Spina”. Grazie alla privilegiata prospettiva dell’analisi epigrafica, si focalizza l’attenzione su una particolare iscrizione bigrafe da necropoli e su una lekanis alto-adriatica con una lettera dipinta. Dopo una disamina stilista del vaso e raffrontandolo con il panorama scrittorio non dominante che può suggerire scriventi dal mondo tiberino, si conclude che l’artigiano che ha prodotto la lekanis, così come forse gli individui portatori di nomi italici e dal complesso bagaglio culturale che emergono nella tarda epigrafia spinetica, sono verosimilmente da ritenere l’espressione di una “mobilità lenta” e per tappe non appartenente ai livelli elitari della società. Tale mobilità ha contribuito allo sviluppo di un linguaggio originale, quello della ceramica alto-adriatica, che va letto come un motore di cambiamento e innovazione all’interno di una più vasta rete culturale e figurativa che abbraccia buona parte dell’intera penisola a sud del Po.

Gaucci, A. (2024). Artigiani itineranti a Spina, tra ceramica alto-adriatica ed epigrafia. Roma : Edizioni Quasar.

Artigiani itineranti a Spina, tra ceramica alto-adriatica ed epigrafia

Andrea Gaucci
2024

Abstract

The contribution stems from the debate dating back to the late 1990s regarding the craft experiences that emerge within the figurative production of the Alto-Adriatica ware at Spina (second half of the 4th-3rd centuries BCE), far from being systematized. While the productive aspects are certainly stimulating and warrant further investigation, it is also true that Alto-Adriatica ware, thanks to its figurative corpus, represent a privileged field of study for exploring the cultural influences—whether direct or indirect—on the community that lived in the so-called "last Spina." Thanks to the privileged perspective of epigraphic analysis, attention is focused on a particular bilingual inscription from a funerary context and on an Alto-Adriatica lekanis with a painted letter. After a stylistic examination of the vase and comparing it with the less dominant epigraphic landscape, which might suggest scribes from the Tiber region, it is concluded that the artisan who produced the lekanis, as well as perhaps the individuals bearing Italic names and a complex cultural background that emerge in the late Spina epigraphy, are likely to be considered the expression of a "slow mobility," not belonging to the elite levels of society. This mobility contributed to the development of an original language, that of Alto Adriatica ware, which should be understood as a driving force of change and innovation within a broader cultural and figurative network that spans much of the entire peninsula south of the Po River.
2024
Verbis ut imagine pingo. Studi in onore di Maurizio Harari
199
207
Gaucci, A. (2024). Artigiani itineranti a Spina, tra ceramica alto-adriatica ed epigrafia. Roma : Edizioni Quasar.
Gaucci, Andrea
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