Starting from the case of parabolic motion, this contribution proposes a comparison and analysis of a historical text, some high school physics textbooks and one university textbook, from mathematical, physical, and linguistic points of view. The analysis shows how school textbooks, marked by disciplinary autonomy, have lost the intrin-sic interdisciplinary dimension of historical texts. The university textbook is a synthesis of and a compromise between these divergent approaches. The results of the analysis represent a first starting point for the planning of targeted educational interventions and an important step to achieve interdisciplinarity in the school context between language education and science subjects.

A partire dal caso del moto parabolico, questo contributo propone un confronto e l'analisi da un punto di vista matematico, fisico e linguistico rispettivamente di un testo storico, di alcuni manuali di fisica per i Licei e di un manuale universitario. Dall'analisi emerge come i manuali scolastici, improntati a un'autonomia disciplinare, smarriscano la dimensione interdisciplinare intrinseca dei testi galileiani. Il manuale universitario si pone quale sintesi e compromesso tra approcci divergenti. I risultati dell’analisi rappresentano un primo spunto per la progettazione futura di interventi didattici mirati e un passaggio importante per realizzare l’interdisciplinarità nel contesto scolastico

Il ruolo del testo nell’interdisciplinarità tra matematica, fisica ed educazione linguistica: il tema del moto parabolico tra testi storici e manuali di fisica per la scuola secondaria di secondo grado

Veronica Bagaglini
;
Olivia Levrini
;
Sara Satanassi
;
Matteo Viale
2021

Abstract

Starting from the case of parabolic motion, this contribution proposes a comparison and analysis of a historical text, some high school physics textbooks and one university textbook, from mathematical, physical, and linguistic points of view. The analysis shows how school textbooks, marked by disciplinary autonomy, have lost the intrin-sic interdisciplinary dimension of historical texts. The university textbook is a synthesis of and a compromise between these divergent approaches. The results of the analysis represent a first starting point for the planning of targeted educational interventions and an important step to achieve interdisciplinarity in the school context between language education and science subjects.
2021
Veronica Bagaglini, Laura Branchetti, Alessandro Gombi, Olivia Levrini, Sara Satanassi, Matteo Viale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
13083-Articolo-47977-7-10-20210714.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione (CCBY)
Dimensione 4.36 MB
Formato Adobe PDF
4.36 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/828097
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact