Il presente volume è la prima documentata monografia italiana su un poema centrale nel panorama della letteratura persiana medievale, il Vis e Rāmin, titolo che riprende i nomi degli amanti protagonisti del romanzo composto da Fakhr al-Din As‘ad Gorgāni (m. 1080 ca). La trama è incentrata su una storia d’amore triangolare a sfondo incestuoso, che si presenta come un significativo esempio di romanzo in versi agli esordi della tradizione letteraria persiana, un po’ come accade per il Tristano e Isotta nella tradizione europea, con il quale l’opera palesa diverse affinità strutturali e tematiche che hanno attirato l’attenzione di non pochi iranisti e filologi romanzi. L’Autrice dedica ampio spazio, con numerose citazioni dai testi originali (circa 1300 versi persiani in traduzione), alla ricezione dell’opera sul versante persiano per poi concentrarsi nell’ultima parte sui parallelismi e i presunti rapporti del Vis e Rāmin con il ciclo di Tristano. Indice: Introduzione 1. Gorgāni e la sua opera; 2. Aspetti linguistici e narrativo-stilistici del Vis e Rāmin; 3. Il VR nelle antologie, nella tradizione manoscritta, nelle edizioni e traduzioni; 4. Dinamiche del desiderio femminile e strategie di legittimazione del peccato; 5. Il giardino dell’incontro amoroso nel VR; 6. Magia, donne e demoni nel VR; 7. Ricezione del VR nelle lettere persiane; 8. Un tema di comparazione tra il VR e i posteriori poemi persiani: l’incontro amoroso al balcone; 9. Misoginia e ginofobia nel mathnavi romanzesco persiano a partire da Gorgāni; 10. Episodi paralleli nel Tristano e nel VR; 11. Lettere di Vis e di Isotta e altri parallelismi notevoli tra il VR e il Tristano; 12. Atteggiamenti autoriali nel VR e nel Tristano. Bibliografia. Indice dei nomi.

This volume is the first documented Italian monograph on a central poem in the panorama of medieval Persian literature, the “Vis and Rāmin” (from the names of the protagonists of the novel), composed by Fakhr al-Din As‘ad Gorgāni (c. 1080). The plot is centred on a triangular love story with an incestuous background, which presents itself as a significant example of a novel in verse at the beginning of the Persian literary tradition, a bit like Tristan and Isolde in the European tradition, with which the work reveals several structural and thematic affinities that have attracted the attention of Iranists and romance philologists. The author devotes ample space, with numerous quotations from the original texts (about 1300 Persian verses in translation), to the reception of the work on the Persian side and then focuses in the last part on the parallels and presumed relations of “Vis and Rāmin” (VR) with the Tristan cycle. Introduction 1. Gorgāni and his work; 2. Linguistic and narrative-stylistic aspects of the Vis and Rāmin; 3. The VR in anthologies, in the manuscript tradition, in editions and translations; 4. Dynamics of female desire and strategies of legitimation of sin; 5. Reception of the VR in Persian literature; 8. A theme of comparison between the VR and later Persian poems: the amorous encounter at the balcony; 9. Misogyny and gynophobia in the Persian romance mathnavi starting with Gorgāni; 10. Parallel episodes in Tristan and the VR; 11. Letters of Vis and Isolde and other notable parallels between the VR and Tristan; 12. Authorial attitudes in the VR and Tristan. Bibliography. Index of names.

Esordi del romanzo persiano. Dal "Vis e Rāmin" di Gorgāni (XI sec.) al ciclo di Tristano

Nahid Norozi
2021

Abstract

This volume is the first documented Italian monograph on a central poem in the panorama of medieval Persian literature, the “Vis and Rāmin” (from the names of the protagonists of the novel), composed by Fakhr al-Din As‘ad Gorgāni (c. 1080). The plot is centred on a triangular love story with an incestuous background, which presents itself as a significant example of a novel in verse at the beginning of the Persian literary tradition, a bit like Tristan and Isolde in the European tradition, with which the work reveals several structural and thematic affinities that have attracted the attention of Iranists and romance philologists. The author devotes ample space, with numerous quotations from the original texts (about 1300 Persian verses in translation), to the reception of the work on the Persian side and then focuses in the last part on the parallels and presumed relations of “Vis and Rāmin” (VR) with the Tristan cycle. Introduction 1. Gorgāni and his work; 2. Linguistic and narrative-stylistic aspects of the Vis and Rāmin; 3. The VR in anthologies, in the manuscript tradition, in editions and translations; 4. Dynamics of female desire and strategies of legitimation of sin; 5. Reception of the VR in Persian literature; 8. A theme of comparison between the VR and later Persian poems: the amorous encounter at the balcony; 9. Misogyny and gynophobia in the Persian romance mathnavi starting with Gorgāni; 10. Parallel episodes in Tristan and the VR; 11. Letters of Vis and Isolde and other notable parallels between the VR and Tristan; 12. Authorial attitudes in the VR and Tristan. Bibliography. Index of names.
2021
504
978-88-3613-147-1
Nahid Norozi
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/813163
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact