Myth has accompanied the history of humanity since the beginnings of civilization and, through initiation rites and stories aimed at children, has always had a fundamental educational function. This paper intends to point out the salient features of this part of cultural history, showing the influence that myth has exercised on children’s literature, especially in Italy.
Il mito ha accompagnato la storia dell’umanità sin dagli inizi della civiltà e, attraverso i riti di iniziazione e i racconti rivolti all’infanzia, ha sempre avuto una fondamentale funzione educativa. Il contributo intende ricostruire i tratti salienti di questa parte della storia culturale, mostrando l’influenza che il mito ha esercitato sulla letteratura per l’infanzia, specialmente in Italia.
Da un mondo bambino. Le narrazioni mitologiche italiane per l'infanzia tra storia letteraria, attenzione pedagogica e memoria culturale
Grandi William
2020
Abstract
Myth has accompanied the history of humanity since the beginnings of civilization and, through initiation rites and stories aimed at children, has always had a fundamental educational function. This paper intends to point out the salient features of this part of cultural history, showing the influence that myth has exercised on children’s literature, especially in Italy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.