The attention paid to impoliteness in teaching and learning pragmatics is a recent phenomenon, in particular in Italian as a second language. This area of research has inspired the present paper, whose purpose is to deal with linguistic impoliteness within a communicative pedagogy that is attentive to exposing the learner to a plurality of registers. The paper represents a further development of the theme compared to some recent research carried out and teaching materials developed for Italian as a second language and describes a teaching experience carried out in a classroom with international students at the University of Bologna. The purpose is to understand if and how linguistic impoliteness, as a dimension of communication and an integral part of the communicative experience of many students, can be treated in the classroom as an element of explicit reflection for the development of communicative competence.

L'attenzione prestata alla scortesia linguistica (impoliteness) nell'insegnamento e nell'apprendimento della pragmatica è un fenomeno recente, in particolare nell'italiano come seconda lingua. Questo filone di ricerche ha ispirato il presente contributo, il cui scopo è di affrontare la scortesia linguistica all'interno di una pedagogia comunicativa attenta a esporre lo studente a una pluralità di registri. Il contributo rappresenta un ulteriore sviluppo del tema rispetto ad alcuni recenti materiali di ricerca e insegnamento realizzati per l'italiano come seconda lingua e descrive un'esperienza di insegnamento svolta in una classe con studenti internazionali all'Università di Bologna. Lo scopo è capire se e come la scortesia linguistica, come dimensione della comunicazione e parte integrante dell'esperienza comunicativa di molti studenti, possa essere trattata in classe come elemento di riflessione esplicita per lo sviluppo della competenza comunicativa.

La scortesia linguistica in italiano L2. Dalla piattaforma LIRA all’esperienza in aula

GRETA ZANONI
2018

Abstract

The attention paid to impoliteness in teaching and learning pragmatics is a recent phenomenon, in particular in Italian as a second language. This area of research has inspired the present paper, whose purpose is to deal with linguistic impoliteness within a communicative pedagogy that is attentive to exposing the learner to a plurality of registers. The paper represents a further development of the theme compared to some recent research carried out and teaching materials developed for Italian as a second language and describes a teaching experience carried out in a classroom with international students at the University of Bologna. The purpose is to understand if and how linguistic impoliteness, as a dimension of communication and an integral part of the communicative experience of many students, can be treated in the classroom as an element of explicit reflection for the development of communicative competence.
2018
GRETA ZANONI
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/763770
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