The project aims to reduce youth violence by increasing the opportunities for access and participation of children to the formal and informal educational system. UNIBO will contribute on the theme of 'inclusive education, strengthening the pedagogical/didactic skills of teachers and contributing to the conception of educational methodologies; contribute to the assessment of the level of inclusion and empowerment of the educational services involved. Moreover, the UNIBO will carry out the activities as follows: - Development and testing of attention protocols; - Remote and in situ technical assistance to supervise the design and/or revision of tools to identify and analyse specific issues related to the exclusion of vulnerable groups; - Development/testing of flexible education arrangements, in coordination with EducAid’s staff (expatriate coordinator and team of EU educators), - UNIBO provides remote and in-situ technical assistance aimed at supervising the elaboration and formalization of operating guidelines (specific protocols) for each of the schools to promote the integration of vulnerable children into school; - UNIBO also realizes a training cycle in presence on the theme of inclusive teaching directed to a group of key teachers of schools, in a perspective of empowerment of the teaching staff of schools.

Il progetto mira a ridurre la violenza giovanile aumentando le opportunità di accesso e partecipazione dei minori al sistema educativo formale e informale. UNIBO lavorerà sul tema dell’educazione inclusiva, rafforzando le competenze pedagogiche/didattiche dei docenti e contribuendo all’ideazione delle metodologie educative; contribuirà alla valutazione del livello di inclusione ed empowerment dei servizi educativi coinvolti. Inoltre, UNIBO realizzerà le seguenti attività: - Elaborazione e sperimentazione di protocolli di attenzione; - Assistenza tecnica in remoto e in situ finalizzata alla supervisione del disegno e/o revisione di strumenti per identificare ed analizzare problematiche specifiche concernenti la esclusione di gruppi vulnerabili; - Elaborazione/sperimentazione di modalità di educazione flessibile, in coordinamento con il personale di EducAid - UNIBO fornisce assistenza tecnica in remoto e in situ finalizzata alla supervisione nell’elaborazione e formalizzazione di indicazioni operative (protocolli specifici) per ognuna delle scuole per favorire l’integrazione scolastica di minori vulnerabili. - UNIBO realizza inoltre un ciclo di formazione in presenza sul tema della didattica inclusiva e didattica speciale diretto ad un gruppo di docenti chiave delle scuole, in un’ottica di empowerment del corpo docente delle scuole.

Escuelas y comunidades inclusivas para otra ciudadania. Alleanza comunitaria per l’inclusione sociale e la prevenzione della violenza nel dipartimento di Chalatenango (El Salvador)

Elena Pacetti
In corso di stampa

Abstract

The project aims to reduce youth violence by increasing the opportunities for access and participation of children to the formal and informal educational system. UNIBO will contribute on the theme of 'inclusive education, strengthening the pedagogical/didactic skills of teachers and contributing to the conception of educational methodologies; contribute to the assessment of the level of inclusion and empowerment of the educational services involved. Moreover, the UNIBO will carry out the activities as follows: - Development and testing of attention protocols; - Remote and in situ technical assistance to supervise the design and/or revision of tools to identify and analyse specific issues related to the exclusion of vulnerable groups; - Development/testing of flexible education arrangements, in coordination with EducAid’s staff (expatriate coordinator and team of EU educators), - UNIBO provides remote and in-situ technical assistance aimed at supervising the elaboration and formalization of operating guidelines (specific protocols) for each of the schools to promote the integration of vulnerable children into school; - UNIBO also realizes a training cycle in presence on the theme of inclusive teaching directed to a group of key teachers of schools, in a perspective of empowerment of the teaching staff of schools.
In corso di stampa
2018
Elena Pacetti
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/743542
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact