Making school today requires innovative teaching that involves spaces, times and different activities such as to shift attention from the classroom, as the only learning space, to environments capable to involve each individual student in an active and diversified way. The ministerial guidelines offer a clear idea of what an innovative school is. The partial analysis of a questionnaire, proposed to a sample of 631 primary and secondary school students, seems to indicate that the time is right to start this innovative process. The current students, probably prompted by innovative and constantly evolving extracurricular environments, seem to be ready for this idea of a new, dynamic and active school. A school in which the body, movement and emotional aspects can no longer be segregated between a desk and a chair, but open to a multiplicity of educational environments which can no longer be renounced.

Fare scuola oggi richiede una didattica innovativa che coinvolga spazi, tempi e attività diversificate tali da spostare l’attenzione dall’aula, come unico ambiente di apprendimento, per aprirsi a una molteplicità di ambienti capaci di coinvolgere in forma attiva e personalizzata ogni singolo allievo. Le linee guida ministeriali forniscono una idea chiara sulla strada da intraprendere per dare vita a una scuola innovativa. L’analisi parziale di un questionario, proposto a un campione di 631 allievi di scuola primaria e secondaria di primo grado, sembra indicare come i tempi siano maturi per iniziare tale percorso innovativo. Gli attuali studenti, probabilmente sollecitati da ambienti extrascolastici innovativi e in continua evoluzione, manifestano bisogni e attese in piena sintonia con l’idea di una scuola nuova, dinamica, attiva e pienamente coinvolgente. Una scuola in cui gli aspetti corporei, motori ed emotivi, non possono più essere segregati tra banco e sedia, ma devono aprirsi a una varietà di situazioni educative cui non si può più rinunciare.

Spazi e attività per una scuola innovativa

andrea ceciliani
Writing – Review & Editing
2019

Abstract

Making school today requires innovative teaching that involves spaces, times and different activities such as to shift attention from the classroom, as the only learning space, to environments capable to involve each individual student in an active and diversified way. The ministerial guidelines offer a clear idea of what an innovative school is. The partial analysis of a questionnaire, proposed to a sample of 631 primary and secondary school students, seems to indicate that the time is right to start this innovative process. The current students, probably prompted by innovative and constantly evolving extracurricular environments, seem to be ready for this idea of a new, dynamic and active school. A school in which the body, movement and emotional aspects can no longer be segregated between a desk and a chair, but open to a multiplicity of educational environments which can no longer be renounced.
2019
andrea ceciliani
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/703407
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact