The memory of the order. Paradoxes of modern architecture introduces the standpoint of José Ignazio Linazasoro on the subject according to a broad-minded theoretical dimension. This contribution searches to explore the tools for the reading of the built work of the Basque architect. Retracing the ideas of place, fragment and paradox related to the design strategies implemented by the architect, such as juxtaposition, variation, contrast, sequence, the primary aim is to elaborate the role and the value of the shadow for Linazasoro starting from the thoughts of Jun’ichirō Tanizaki. In this context, the church of San Lorenzo in Valmaqueda becomes a paradigmatic example of the role that shadow assumes for the author in this conception of space. Investigating the design choices in the light of possible references to the "spiritual family" to which he constantly turns his gaze, the building reveals itself as the enigma of a paradox in which the fragment suggests absence.

La memoria dell’ordine. Paradossi dell’architettura moderna offre il punto di vista di José Ignazio Linazasoro sulla disciplina secondo una dimensione teorica di respiro universale. Il presente contributo cerca di individuare all’interno di questo saggio gli strumenti per la lettura dell’opera costruita dell’architetto basco. Ripercorrendo le idee di luogo, frammento e paradosso alla luce delle strategie progettuali messe in atto dall’architetto, come l’accostamento, la variazione, il contrasto, la sequenza, si approfondiscono il ruolo e il valore dell’ombra per Linazasoro a partire dalle riflessioni di Jun’ichirō Tanizaki. La chiesa di San Lorenzo a Valmaqueda in questo contesto diventa esempio paradigmatico del ruolo che l’ombra assume per l’autore nella concezione dello spazio. Indagando le scelte progettuali alla luce dei possibili riferimenti alla “famiglia spirituale” a cui egli costantemente volge lo sguardo, l’edificio si rivela come l’enigma di un paradosso in cui il frammento suggerisce l’assenza.

Architetture del paradosso

E. Mucelli
2018

Abstract

The memory of the order. Paradoxes of modern architecture introduces the standpoint of José Ignazio Linazasoro on the subject according to a broad-minded theoretical dimension. This contribution searches to explore the tools for the reading of the built work of the Basque architect. Retracing the ideas of place, fragment and paradox related to the design strategies implemented by the architect, such as juxtaposition, variation, contrast, sequence, the primary aim is to elaborate the role and the value of the shadow for Linazasoro starting from the thoughts of Jun’ichirō Tanizaki. In this context, the church of San Lorenzo in Valmaqueda becomes a paradigmatic example of the role that shadow assumes for the author in this conception of space. Investigating the design choices in the light of possible references to the "spiritual family" to which he constantly turns his gaze, the building reveals itself as the enigma of a paradox in which the fragment suggests absence.
2018
E. Mucelli
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/675552
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact