The theoretical model of participated action- research, that is based on the conjunction of theoretical research and active participation to change through a democratic route chosen by all members of the institution, was utilized in order to improve the collective efficacy and the creative collective efficacy of the members of Confcommercio Ascom Lugo, an organization representing local entrepreneurs. There were confronted the level of perceived collective work efficacy of members of Ascom with the perceived collective efficacy that a sample of entrepreneurs perceive about Ascom Lugo. Results have led to structure three encounters of active participated laboratory with all the staff, focused respectively on group creativity, social identity, complex though and proactive coping strategies.

Il modello teorico della ricerca-azione partecipata, che si fonda sul presupposto di coniugare la ricerca teorica e la partecipazione attiva al cambiamento attraverso un percorso democraticamente scelto da tutti i membri della struttura è stato utilizzato per potenziare l’autoefficacia lavorativa e creativa del personale di Confcommercio Ascom Lugo, una organizzazione di rappresentanza delle imprese. Sono stati confrontati il livello di autoefficacia collettiva percepita dai membri dell’organizzazione con il livello di autoefficacia collettiva di Ascom come viene percepita da un campione di 120 loro imprenditori associati. I risultati hanno portato a strutturare tre incontri di laboratorio partecipato da tutto il personale, focalizzati sui temi della creatività di gruppo, l’identità sociale di gruppo, il pensiero complesso e le strategie di coping proattivo.

Promuovere l’autoefficacia lavorativa e creativa collettiva nelle organizzazioni. Una ricerca-azione partecipata.

Manuela Zambianchi
2015

Abstract

The theoretical model of participated action- research, that is based on the conjunction of theoretical research and active participation to change through a democratic route chosen by all members of the institution, was utilized in order to improve the collective efficacy and the creative collective efficacy of the members of Confcommercio Ascom Lugo, an organization representing local entrepreneurs. There were confronted the level of perceived collective work efficacy of members of Ascom with the perceived collective efficacy that a sample of entrepreneurs perceive about Ascom Lugo. Results have led to structure three encounters of active participated laboratory with all the staff, focused respectively on group creativity, social identity, complex though and proactive coping strategies.
2015
Manuela Zambianchi
File in questo prodotto:
Eventuali allegati, non sono esposti

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/638384
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact