A significant problem of research in inclusive education concerns teaching/learning situations when, in a heterogeneous class, there is a student with intellectual deficit who cannot follow the standard curriculum. In this article some considerations are made, based on international and national research literature, in relation to the inclusive teaching of mathematics, with particular attention to the processes undertaken in upper secondary school. Flexible teaching that integrates different strategies seems to be the most effective method, but the need to activate further research is underlined, sharing the corpus of knowledge of mathematics teaching and special didactic for inclusion.

Una problematica rilevante della ricerca in didattica inclusiva riguarda le situazioni di insegnamento/apprendimento quando, in una classe eterogenea, è presente un allievo con deficit intellettivo che non riesce a seguire il curricolo standard previsto. In questo articolo si sviluppano alcune riflessioni, sulla base della letteratura di ricerca internazionale e nazionale, in relazione alla didattica inclusiva della matematica, con particolare attenzione ai processi nella scuola secondaria di secondo grado. Una didattica flessibile che integra diverse strategie sembra essere la più efficace (Mitchell, 2014), ma si sottolinea la necessità di attivare ulteriori ricerche, condividendo maggiormente il corpus di conoscenze di didattica della matematica e di didattica speciale per l’inclusione.

Per una didattica inclusiva della matematica. Alcune riflessioni

Sandri Patrizia
2018

Abstract

A significant problem of research in inclusive education concerns teaching/learning situations when, in a heterogeneous class, there is a student with intellectual deficit who cannot follow the standard curriculum. In this article some considerations are made, based on international and national research literature, in relation to the inclusive teaching of mathematics, with particular attention to the processes undertaken in upper secondary school. Flexible teaching that integrates different strategies seems to be the most effective method, but the need to activate further research is underlined, sharing the corpus of knowledge of mathematics teaching and special didactic for inclusion.
2018
Sandri Patrizia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
READER_03_MONO_6-Sandri_ISS_1-2018.pdf

accesso aperto

Tipo: Versione (PDF) editoriale
Licenza: Licenza per Accesso Aperto. Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate (CCBYNCND)
Dimensione 79.89 kB
Formato Adobe PDF
79.89 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/634401
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact