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The provision of an adequate network of urban infrastructures is essential to create clean and energy-efficient urban mobility systems. However, the urban infrastructure to support sustainable mobility can produce a substantial environmental burden if no life cycle environmental criteria are applied in its design and management. This paper demonstrates the potential to support energy-efficient and CO<inf>2</inf>-free pedestrian and electric bike (e-bike) mobility through the ecological design (eco-design) of urban elements. An eco-design approach is applied to reconceptualize a conventional pergola toward an eco-product (solar pergola). The solar pergola generates surplus photovoltaic electricity that provides a multifunctional character. According to the end-use of this energy, different scenarios are analyzed for robust decision-making. The deployment of solar pergolas can contribute to save from 2,080kg to over 47,185kg of CO<inf>2</inf> eq. and from 350,390MJ to over 692,760MJ eq. in 10 years, depending on the geographic emplacement (solar radiation and electricity grid system). These savings are equivalent to charging 2-9 e-bikes per day using clean energy. Instead of maximizing infrastructure deployment to shift to environmentally friendly modes of mobility, the implementation of multifunctional urban elements represents a key area of action in the context of smart city development.
Development of urban solar infrastructure to support low-carbon mobility / Mendoza, Joan-Manuel F.; Sanyé-Mengual, Esther; Angrill, Sara; García-Lozano, Raúl; Feijoo, Gumersindo; Josa, Alejandro; Gabarrell, Xavier; Rieradevall, Joan. - In: ENERGY POLICY. - ISSN 0301-4215. - STAMPA. - 85:(2015), pp. 102-114. [10.1016/j.enpol.2015.05.022]
Development of urban solar infrastructure to support low-carbon mobility
Mendoza, Joan-Manuel F.;Sanyé-Mengual, Esther;Angrill, Sara;García-Lozano, Raúl;Feijoo, Gumersindo;Josa, Alejandro;Gabarrell, Xavier;Rieradevall, Joan
2015
Abstract
The provision of an adequate network of urban infrastructures is essential to create clean and energy-efficient urban mobility systems. However, the urban infrastructure to support sustainable mobility can produce a substantial environmental burden if no life cycle environmental criteria are applied in its design and management. This paper demonstrates the potential to support energy-efficient and CO2-free pedestrian and electric bike (e-bike) mobility through the ecological design (eco-design) of urban elements. An eco-design approach is applied to reconceptualize a conventional pergola toward an eco-product (solar pergola). The solar pergola generates surplus photovoltaic electricity that provides a multifunctional character. According to the end-use of this energy, different scenarios are analyzed for robust decision-making. The deployment of solar pergolas can contribute to save from 2,080kg to over 47,185kg of CO2 eq. and from 350,390MJ to over 692,760MJ eq. in 10 years, depending on the geographic emplacement (solar radiation and electricity grid system). These savings are equivalent to charging 2-9 e-bikes per day using clean energy. Instead of maximizing infrastructure deployment to shift to environmentally friendly modes of mobility, the implementation of multifunctional urban elements represents a key area of action in the context of smart city development.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11585/619803
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Il report seguente simula gli indicatori relativi alla propria produzione scientifica in relazione alle soglie ASN 2023-2025 del proprio SC/SSD. Si ricorda che il superamento dei valori soglia (almeno 2 su 3) è requisito necessario ma non sufficiente al conseguimento dell'abilitazione. La simulazione si basa sui dati IRIS e sugli indicatori bibliometrici alla data indicata e non tiene conto di eventuali periodi di congedo obbligatorio, che in sede di domanda ASN danno diritto a incrementi percentuali dei valori. La simulazione può differire dall'esito di un’eventuale domanda ASN sia per errori di catalogazione e/o dati mancanti in IRIS, sia per la variabilità dei dati bibliometrici nel tempo. Si consideri che Anvur calcola i valori degli indicatori all'ultima data utile per la presentazione delle domande.
La presente simulazione è stata realizzata sulla base delle specifiche raccolte sul tavolo ER del Focus Group IRIS coordinato dall’Università di Modena e Reggio Emilia e delle regole riportate nel DM 589/2018 e allegata Tabella A. Cineca, l’Università di Modena e Reggio Emilia e il Focus Group IRIS non si assumono alcuna responsabilità in merito all’uso che il diretto interessato o terzi faranno della simulazione. Si specifica inoltre che la simulazione contiene calcoli effettuati con dati e algoritmi di pubblico dominio e deve quindi essere considerata come un mero ausilio al calcolo svolgibile manualmente o con strumenti equivalenti.